Spooky thriller met Sagers typische plottwists!

MarineLens 17 april 2021
Riley Sager is zeker al een bekende naam in de thrillerwereld. Hij schreef eerder ‘De laatste meisjes’, ‘Mijn laatste leugen’ en ‘Sluit alle deuren’. Daarmee is hij een van mijn favoriete thrillerauteurs! Een nieuw boek moest en zou ik dan ook meteen lezen.

Net als in ‘Sluit alle deuren’ draait het hier om een mysterieus gebouw, namelijk Baneberry Hall, gelegen in Vermont in het dorpje Bartleby. Maggie Holt verhuisde hiernaartoe als vijfjarige, samen met haar ouders, Jess en Ewan. Ewan was meteen gewonnen voor het huis en zag het als een mooie kans om onderzoek te doen naar het griezelige verleden van het huis en zo zijn schrijverscarrière nieuw leven in te blazen. Stukje bij beetje ontdekt hij meer over het huis, maar ondervindt hij ook dat er misschien nog meer is en dat ze niet alleen zijn in het huis… Ewan schrijft ook effectief een boek: ‘Het huis der verschrikkingen’, dat gaat over hun bovennatuurlijke ervaringen in het huis.

“Blijf er weg, het is er niet veilig voor jou!”

Dit zijn de laatste woorden die Ewan tegen Maggie zegt voor hij sterft. Hij laat haar Baneberry Hall na en zijn waarschuwing slaat dan ook op het huis. Maggie is echter vastberaden om meer over het huis te weten te komen en de reden waarom ze er destijds al na twintig dagen vandaan vluchtten. Het boek dat haar vader schreef speelt hierin een grote rol. Is wat hij schreef waarheid? Kan dat? Of is het allemaal gelogen? Maggie wil het zelf ontdekken. Dit is de missie waarmee ze naar het huis vertrekt, naast het opknappen en renoveren ervan.

Doorheen deze tijd komt ze ook in contact met de andere bewoners van het dorpje Bartleby waar Baneberry Hall gevestigd is. Zij zijn sterke tegenstanders van het boek en hebben hun eigen theorieën over wat er zich daar heeft afgespeeld. En wat met het meisje dat ten tijde van hun vertrek verdween?

Ook dit is weer een boek waarin je Riley Sagers stijl duidelijk herkent. Het boek leest erg vlot door de korte hoofdstukken, waarbij hoofdstukken uit het heden en uit het verleden met elkaar afgewisseld worden. Hierdoor wordt er ook verteld vanuit verschillende vertelstandpunten, wat het des te interessanter maakt.

Desondanks heb je wel even nodig om volledig in het boek te komen. Je geduld wordt echter beloond wanneer het verhaal echt op topsnelheid komt. Een plottwist hier en daar, Sager doet het weer. En als kers op de taart… een spannende ontknoping!

Bedankt Ambo Anthos voor het recensie-exemplaar! Ik heb het met plezier gelezen en gerecenseerd!

Meer recensies van MarineLens