Vertel het me!

MarineLens 18 december 2021
Ik zat al een tijdje in een echte leesdip… Gelukkig is er altijd een boek dat mij hieruit kan halen en dit boek deed het ‘m helemaal! Met z’n dromerige en warme Australische setting, de zachte suspense die steeds meer naar het oppervlak komt en de zonder meer boeiende personages die je raken én blijven hangen.

Nicola Moriarty is niet aan haar proefstuk toe. Ze schreef in totaal reeds vier boeken. Dit was ook niet het eerste boek dat ik van haar las want twee zomers geleden las ik ook al De Ex. Ook haar zus Liane Moriarty is een erg goede schrijfster. Kortom, ik begon aan het boek met veel neiuwsgierigheid!

Op het eerste gezicht lijkt deze familie heel gewoon… Je leert Jill, haar drie zonen en twee schoondochters kennen. Dit zijn stuk voor stuk realistische personages: in de eerste hoofdstukken oppervlakkig met hun dagelijkse beslommeringen maar al snel veel dieper uitgewerkt. Als lezer word je mee in hun leven getrokken in de weken voor Kerst. Al snel doorprik je het perfecte plaatje dat ze ophouden naar de buitenwereld toe en zie je dat er diepere pijnen en bezorgheden zijn die hen met elkaar verbinden. Dit allemaal in een boek met twee snelheden: wat gebeurde er op Kerstavond? Wat deed zich voor in de weken daarvoor? Langzaam komen deze twee momenten dichter bij elkaar en jij zit op het puntje van je stoel, beloofd!

Door telkens vanuit een ander perspectief te lezen, ga je steeds verder in het boek op. ‘Nog één hoofdstukje’ en ‘Nog even kijken hoe het met … afloopt’ zijn zaken die ik regelmatig dacht en die me vlotjes aan het lezen hielden. Ook al lees je vanuit verschillende standpunten, toch blijft er zeker en vast voldoende samenhang zodat je het grotere geheel niet uit het oog verliest. Als lezer koester je zeker je eigen ideeën over wat er nu eigenlijk speelt maar het plot kan je toch niet raden! En dit is voor mij misschien één van de belangrijkste elementen in het lezen van een boek: een verhaal dat het vermogen heeft je bezig te houden, dat je niet loslaat… Check, double check!

De spanning is heel het boek aanwezig. Hieraan dragen de korte hoofdstukken en de wisseling van standpunten absoluut bij. Zo krijg je, als lezer, stukje bij beetje een vollediger beeld van wat deze familie gemaakt heeft tot wat ze nu is.

Ik wil Uitgeverij De Fontein van harte bedanken voor het recensie-exemplaar. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen en geef het een verdiende en overtuigde 4 ****!

Meer recensies van MarineLens