Waarom moet ik u tegen jou zeggen?

Tegen de achtergrond van een Gronings grensdorp in de Tweede Wereldoorlog, volgen we het huwelijk van een Nederlandse verzetsstrijder en een Duitse immigrante. Douwe vecht voor de vrijheid, terwijl Minnie alles op alles zet om hun gezin te voeden. Door haar afkomst wordt ze geconfronteerd met anti-Duitse sentimenten van haar dorpsgenoten en voelt zij zich alleen staan. Als ze haar man verdenkt van een verhouding met een koerierster, raakt ze vertwijfeld en wordt ze verteerd door jaloezie. Vlak voor de bevrijding wordt Douwe verraden, opgepakt door de nazi’s en gefusilleerd. De koerierster pleegt zelfmoord. Minnie wordt gekweld door schuldgevoelens als blijkt dat haar achterdocht ongegrond was. Kan ze zichzelf ooit vergeven? Waarom moet ik u tegen jou zeggen? is een roman over moed, onmacht, onbegrip, spijt en vergeving. De roman is een eerbetoon aan de strijd voor de vrijheid die de grootouders van Karin leverden en een oproep aan haar lezers tot mededogen en respect voor slachtoffers in oorlogen, waar dan ook ter wereld.

Een aantal weken geleden kreeg ik van @karindriegen de vraag of ik haar boek wilde lezen. Dat wilde ik graag,omdat ik al zo veel goede verhalen over haar boek had gehoord en het onderwerp me erg aansprak.
Hoewel ik ontzettende moeite had om in het begin in het verhaal te komen,benam het me ongeveer vanaf de helft van het verhaal de adem en heb ik het in een ruk uitgelezen. De zinnen zijn zo mooi geformuleerd en er is met zoveel liefde en respect geschreven,dat voel je echt.Op de manier hoe Karin de strijd van haar opa en oma omschrijft zorgt ervoor dat je veel ontzag krijgt voor deze mensen.Haar opa Douwe die zich zo inzet voor het verzet en met gevaar voor eigen leven ervoor moet zorgen dat zijn gezin het beter zal krijgen. En haar oma Minnie die ondanks de pijn in haar hart en ziel én lijf gewoon blijft doorgaan. De schuldgevoelens die ze heeft tegenover haar man vind ik zo schrijnend en begrijpelijk. Uiteindelijk echt een prachtig boek,niet alleen over het verzet en de gruwelijkheden van WO 2 ,maar ook in de relatie tussen Minnie en haar Douwe.
Aanrader! .

Meer recensies van Marissa (@tanteboekie)