wow ben onder de indruk

MarlousVisser 10 juli 2024
‘De Nomade’ geschreven door Anya Niewierra mocht ik lezen voor de boekenreizigers leesclub olv Erna Eikhoudt.

Ik had nog geen boek gelezen van Anya Niewierra en dit was dus de kennismaking met haar boeken. De verwachtingen liggen bij aanvang van het lezen hoog door het enthousiasme van mijn leesclubleden.

In ´De Nomade ́ maken we kennis met de 39 jarige reisjournalist Olga Liebke. Zij woont met haar vader in het Harzgebergte. De band met haar inmiddels dementerende vader is erg sterk. Olga ‘s moeder stierf in het kraambed. Olga heeft verder geen familie, tenminste dat zou zo zijn.
Haar vader begint herinneringen te vertellen die Olga niet kan rijmen met de geschiedenis die zij kent. Er ontstaan twijfels over haar achtergrond en ze ontdekt documenten uit de voormalige Sovjet-Unie. Olga gaat naar de driehoek Polen, Litouwen en Belarus en komt door achter een huiveringwekkend geheim.

Ik had nog niets gelezen van Niewierra, maar wat een bijzondere schrijfstijl heeft ze. Dit was niet een boek dat je even tussen alles door kan lezen, maar je aandacht er wel bij moest houden. In dit geval was dit absoluut niet vervelend.
Ik wist wel waar de driehoek (Polen, Litouwen en Belarus) ligt op de kaart, maar de kaart was wel handig. In de e reader was dit wat lastig terugpakken.
Wat ik heel mooi vond om te lezen was de beschrijving van de natuur. Je waant je gewoon in de bossen van dat gebied.
Olga is als personage heel goed uitgewerkt. Je leert haar gedurende het verhaal zo goed kennen dat je meeleeft in de twijfels van Olga, je krijgt al lezende de mogelijkheid om haar gevoelens te kennen en vooral de situaties waar ze mee worstelt.
Het verhaal is duidelijk en secuur in spanning opgebouwd, langzaam kom je tot de complete puzzel tijdens het lezen en het resultaat mag er dan ook zeker zijn.

De andere boeken zal ik dan ook zeker ook nog gaan lezen.

Meer recensies van MarlousVisser