gruwelijk spannend schrijfwerk

MarlousDemian 21 april 2024
Tja, wat doe je als je Bellis en het beest, Gevlinderd en De Heraklesmoorden van Alexander Olbrechts hebt gelezen. Dan ga je als je de kans krijgt in de leesclub van de Boekenreizigers natuurlijk vol voor het vervolg van de Heraklesmoorden, de Valhallamoorden.
In de Valhallamoorden wordt de Vlaamse stad Leuven geteisterd. De slachtoffers missen allen een lichaamsdeel. Hoofdinspecteur Rudi Smeets en zijn team worden op de zaak gezet. De moordenaar blijkt al snel een luguber spel te spelen met hen. Hij duwt de speurders doelbewust in de richting van de Noordse mythologie. Het motief van de dader lijkt te vinden te zijn in de verhalen rond de Noordse oppergod Odin.
Er komt een onheilspellend bericht bij de redactie van de lokale krant binnen. Er rest Rudi op dat moment nog twee dagen om de zaak op te lossen. De vraag is alleen welk mysterieus eindspel wordt er gespeeld? Rudi zal er alles aan moeten doen om dit mysterie op te kunnen lossen, voordat de moordenaar zijn ultieme doel bereikt.

De Valhallamoorden is verdeeld in korte duidelijke hoofdstukken die lekker vlot lezen. De verhaallijnen die je hierbinnen leest lopen in het begin naast elkaar en komt uiteindelijk naar een waanzinnig plot.
De stijl van dit boek is opnieuw beeldend geschreven. De lugubere handelingen die soms beschreven werden, kwamen lekker binnen en blijven ook boeien. De spanning is opnieuw super aanwezig. Het waanzinnige plot aan het eind maakt dat alle losse stukjes aan het eind tot een waanzinnig geheel komt.

De valhallamoorden kent duidelijke thema’s, eentje die goed doordacht beschreven lijkt voor mij dat is dementie. Daarnaast lees je over corruptie, machtsmisbruik en gelukkig opnieuw een heerlijke dosis humor.
Net als in de Heraklesmoorden heeft Alexander de personages goed uitgediept. Ieder zijn aandeel in het verhaal wordt voor mij voldoende duidelijk.

De Heraklesmoorden was een heerlijk gruwelijk boek met een hoge dosis spanning en humor. Daar is Alexander Olbrechts in dit boek opnieuw voor mij met groot succes in geslaagd.

Ik wacht dan ook met smart op het vervolg van dit boek!

Meer recensies van MarlousDemian