Heerlijke roman met een vleugje mysterie

Marte 29 maart 2024
De verborgen boekwinkel’ van Evie Woods neemt je mee naar een sfeervolle plek in Dublin waar boeken en een vleugje magie samenkomen. In 1921 slaat Opaline op de vlucht om te ontsnappen aan een gedwongen huwelijk en begint ze een boekwinkel. Een eeuw later laat Martha een gewelddadige relatie achter zich om te gaan werken bij de bijzondere Madame Bowden. Daar ontmoet ze Henry en samen gaan ze op zoek naar een verloren manuscript van Charlotte Brontë. Het wordt een zoektocht naar een manuscript en een verborgen boekwinkel, maar ook naar zichzelf.

Een verhaal met veel wendingen, waarvan sommige onverwacht zijn, wat het bijzonder boeiend maakt. De verschillende verhaallijnen worden knap met elkaar verweven en komen uiteindelijk weer samen. De hoofdpersonages worden goed uitgewerkt. Opaline is een vrijgevochten vrouw, terwijl Martha juist onzeker is en een nieuwe start zoekt. Henry worstelt met zijn verleden, met name vanwege zijn vader. Naast deze hoofdpersonages maken ook andere personages hun opwachting, waarvan sommigen opvallend wreed zijn.

Dit is de vierde roman van schrijfster Evie Woods en zij heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl. Het boek bevat korte hoofdstukken en wordt verteld vanuit drie verschillende perspectieven, allemaal in de ik-vorm. Het is duidelijk aangegeven wie aan het woord is, wat zorgt voor een fijne afwisseling en maakt het gemakkelijk om met de personages mee te leven. Thema's als liefde, vriendschap en de helende kracht van boeken lopen als een rode draad door het verhaal. De hoofdpersonages zijn alledrie op zoek naar zichzelf en naar zingeving en vinden hun weg met de steun van anderen.

‘De verborgen boekwinkel’ is geen boek dat je oppakt om even een paar hoofdstukken te lezen. Door de vele gebeurtenissen en verschillende verhaallijnen kom je er dan niet lekker in; ik vond het daarom fijner om langer door te lezen. Dit boek is een traktatie voor boekliefhebbers vanwege de focus op boeken, schrijvers en de boekwinkel. Mysterie en bovennatuurlijke elementen zijn op een speelse en luchtige manier toegevoegd, wat het verhaal extra charme geeft. Al met al is het een heerlijke roman die ik je zeker kan aanraden.

“Het kon geen toeval zijn. Sterker nog, soms had ik het gevoel dat de betoverende regels in het boek mijn hele leven betekenis zouden geven. Alsof het een verhaallijn was die uitmondde op deze plek, bij deze mensen.”

Meer recensies van Marte