Heldere inzichten en goede oplossingen

Marte 08 maart 2024
Ik las de limited edition van Liefdesbang en wat een prachtig exemplaar is dit: een goudkleurige hardcover met een handig leeslint en een mooie overzichtelijke opmaak. Mijn nieuwsgierigheid groeide toen ik vernam dat Hannah Cuppen met haar succesvolle debuut, dat nu tien jaar bestaat, al veel mensen heeft geholpen. Vorig jaar mei las ik 'Liefdesroep,' een boek van dezelfde schrijfster waarin vaak werd verwezen naar 'Liefdesbang.' Hierdoor waren mijn verwachtingen hooggespannen, en ik keek uit naar het verkennen van dit boek.

In die verwachting werd ik niet teleurgesteld. Het lezen van 'Liefdesbang' biedt een helder inzicht in hoe zowel bindings- als verlatingsangst van invloed kunnen zijn op onze liefdesrelaties. Het boek belicht hoe hechtingsproblemen en angst hieraan ten grondslag liggen, en biedt oplossingen waarbij o.a. zelfliefde en de verbinding met jezelf aangaan een belangrijke rol spelen. Door de overvloed aan voorbeelden is het eenvoudig om je eigen uitdagingen te herkennen. Ik vind het bewonderenswaardig hoe open en kwetsbaar Hannah Cuppen zich durft op te stellen door haar persoonlijke ervaringen te delen.

Het boek is opgedeeld in zes delen, waarbij je eerst inzicht krijgt en vervolgens oplossingen aangereikt krijgt. Persoonlijk vond ik deel 5, 'Ingrediënten voor beschikbare liefde', het meest interessant. De tips die hierin worden gegeven zijn helder en goed toepasbaar. Deel 6 is extra toegevoegd aan deze editie en geeft antwoord op de tien meest gestelde vragen van de afgelopen jaren. Voor mij geeft dat zeker meerwaarde aan het boek. 'Liefdesbang' heeft me aan het denken gezet over mijn eigen ervaringen met bindings- en verlatingsangst. Ik kan het boek je echt aanraden als je op liefdesgebied tegen uitdagingen aanloopt, of deze nu groot of klein zijn.

“We moeten de verticale verbinding aangaan en de liefde voor onszelf vinden, voordat we die aspecten in de horizontale verbinding met een partner kunnen vormgeven.”

Meer recensies van Marte