Zentastisch van Marije Willemsen

Marte 10 mei 2024
'Zentastisch’ is de naam van het spirituele centrum voor zelfontwikkeling dat vier vriendinnen hebben opgericht. Het retreat is een groot succes en daarom willen ze het éénjarig jubileum groots vieren met een festival. Er moet van alles geregeld worden, maar ondertussen hebben alle vrouwen zo hun eigen zorgen, zoals een online dating avontuur, afleidende ex, veranderende eetgewoontes en onverwachte populariteit.

Het verhaal wordt verteld vanuit vier verschillende perspectieven, wat zorgt voor snelheid en afwisseling. Je leert Tamar, Meike, Carlijn en Sofie goed kennen. Ze zijn allemaal tussen de 37 en 40+ jaar oud en ondanks hun grote verschillen hebben ze een hechte vriendschapsband. Toch vond ik hen niet bijzonder sympathiek; ze werden iets te sterk gekarakteriseerd als streberig, zakelijk, naïef en stellig. Er gebeurt veel, met tal van problemen en hoogtepunten, die tot een passend einde leiden.

Ik zou de schrijfstijl van Marije Willemsen omschrijven als vlot en gedetailleerd, waarbij ze gedachten en gesprekken helder weet over te brengen. Het verhaal draait om thema's als vriendschap, samenwerking, steun zoeken, loslaten en liefde, met veel aandacht voor onderwerpen als exen, yoga, veganisme en kinderwens. Voor drie van de vier personages eindigde 'Zentastisch' in een cliffhanger en er volgt nog een tweede deel in 2025.

Deze debuutroman bevat zeker aantrekkelijke elementen: een aansprekende cover, een boeiende titel en een origineel concept, namelijk het spirituele centrum dat door vriendinnen wordt opgestart. Helaas ervaarde ik dat het concept niet goed uit de verf kwam. Het spirituele aspect bleef oppervlakkig en had zowel grappig als serieus en diepgaander uitgewerkt kunnen worden, maar nu bleef het ergens tussenin hangen. 'Zentastisch' is desondanks een vermakelijke start van een feelgoodserie en biedt een aantal ontspannen leesuurtjes.

Dit boek kreeg ik van VBK/Nextread in ruil voor een eerlijke recensie

Meer recensies van Marte