Diepgaande actuele thema's en psychologische aspecten

Marte 03 april 2024
Recensie: Josephine Johnson - Nu in november

Arnold Haldmarne verhuist met zijn gezin naar het platteland om een nieuw leven op te bouwen tijdens de crisisjaren in het Amerikaanse Midwesten rond 1930. Hij is zijn baan en bezit kwijtgeraakt. Maar het leven op de boerderij is niet eenvoudig en het gezin worstelt met de harde realiteit van droogte en armoede. Marget, de middelste dochter, blikt terug op deze beproevingen.

Het verhaal is geschreven in de ik-vorm vanuit het perspectief van Margret, een jonge vrouw die nadenkt over de situatie waarin ze zich bevindt. De schrijfstijl van Josephine Johnson is mooi en beeldend, gekenmerkt door lange zinnen die zorgen voor een rustig tempo. Margrets liefde voor de natuur komt op een fijne wijze naar voren.

‘Nu in november' heeft een vrij melancholische toon, passend bij de weinig hoopvolle situatie waarin het gezin zich bevindt. Ze zijn volledig afhankelijk van het klimaat voor hun oogst, een factor die ze niet kunnen beheersen. Bovendien zitten ze vast vanwege hun hypotheek, waardoor ze geen andere keuze hebben dan door te ploeteren. Ondanks deze barbaars zware situatie, waarin wanhoop overheerst, blijft er bij Margret diep weggestopt nog een klein sprankje hoop gloeien.

Wat ik erg mooi vind aan dit boek, is het psychologische aspect. Door de beschouwingen van Margret krijg je inzicht in hoe elk personage omgaat met de moeilijke omstandigheden. De een introvert, de ander extravert, en weer een ander haalt vertrouwen uit geloof, raakt verbitterd of draait door. Dit zet je aan het denken over hoe je zelf zou reageren in een vergelijkbare situatie.

Josephine Johnson schreef dit boek in 1934 en het is nu opnieuw uitgegeven. Het is bijzonder om te lezen hoe actueel dit verhaal nog is, gezien de extreme droogte en andere klimaatveranderingen die het leven momenteel ook bemoeilijken en waardoor leven in sommige delen van de wereld een uitdaging is. Ook het verlangen naar verbinding en liefde is een belangrijk onderdeel van het verhaal, net als armoede en ongelijkheid. Dit boek is een aanrader voor wie houdt van diepgaande thema’s met veel psychologische aspecten.

Bedankt voor het boek @uitgeverijvanoorschot

Meer recensies van Marte