Een aanrader voor wie op zoek is naar een nieuwe historische serie

Marte 24 april 2024
Recensie: Katarina Widholm - Met hart en ziel

Betty is 17 jaar wanneer ze het Zweedse platteland verlaat om te gaan werken als dienstmeisje in Stockholm bij de charmante dokter Molander en zijn onvriendelijke vrouw. Het is hard werken, met lange dagen voor een mager loon. Gelukkig vindt ze steun bij Viola en ze ontmoet de Joodse literatuurdocent Martin Fischer, met wie ze begint te corresponderen over boeken. Maar het is 1937 en de Tweede Wereldoorlog dreigt, en ook in Zweden komt het nationaal socialisme langzaam op. Ondertussen verandert Betty van een naïef meisje naar een volwassen, meer stadse vrouw en wordt ze verliefd. Maar alles verandert wanneer Martin plotseling verdwijnt.

In 'Met hart en ziel' staat het leven van Betty centraal, waarin ze te maken krijgt met uitbuiting, spanningen binnen het gezin, en haar sociale leven. Daarnaast wordt de kloof tussen arm en rijk belicht, de positie van vrouwen en de opkomst van het nationaal socialisme.

Hoewel het verhaal zich rustig ontvouwt en gaat over het alledaagse leven en de persoonlijke ontwikkeling van Betty zitten er genoeg verrassende wendingen in om je aandacht vast te houden. Ook de bijpersonages leer je langzaam kennen, hoewel er nog steeds vraagtekens blijven bestaan, vooral rondom het personage van Martin.

Katarina Widholm haar schrijfstijl is levendig en gedetailleerd, met veel aandacht voor gedachten, emoties en fijne dialogen, waardoor je gemakkelijk kunt meeleven met de personages. Het boek heeft een open einde en deel 2 van ‘Het Zweedse lot’ komt uit in september. Ik ben benieuwd naar hoe het afloopt met Betty en hoe historische gebeurtenissen zich ontvouwen. Deze roman sprak me ook aan vanwege de aantrekkelijke cover, de gedetailleerde beschrijvingen van locaties in Stockholm en de mooie weergave van de passie voor boeken. Ik vond het een plezierig, ontspannend verhaal, een aanrader voor wie op zoek is naar een nieuwe historische serie.
(bedankt voor het boek in ruil voor een eerlijke recensie @boekerij en @bestofromance)

Meer recensies van Marte