Mooie historische roman over een bijzondere vrouw

Marte 04 maart 2024
Het eerste boek van de Harpers Boekenclub dat we lazen was een historische roman over Madame Tussaud, een interessante keuze. Erg leuk om te bespreken en we konden de schrijfster zelfs vragen stellen in de Facebook groep. @harpercollins_holland bedankt voor het boek.

‘Madame’ van Jacobine van den Hoek gaat over Marie Tussaud en speelt zich af tijdens de Franse Revolutie. Marie is een jonge vrouw met ambities, want zij wil succesvol worden in het maken van wassen beelden, een vak dat ze van haar oom heeft geleerd. Zowel het koninklijk huis als de revolutionairen merken haar talent op. Kan ze zich verder ontwikkelen en hoe verloopt haar relatie met Philidor? Kan ze zich staande houden in roerige tijden en welke keuzes gaat ze maken?

Het hoofdpersonage in deze historische roman is Marie Tussaud. Je wordt meegenomen in twee tijdsperiodes: het leven van Marie vanaf jonge leeftijd en gebeurtenissen aan het hof met Marie Antoinette. Dit is goed te onderscheiden doordat de laatste in cursief gedrukt is. Marie is een sterke, moedige vrouw die voor zichzelf opkomt en keuzes durft te maken die vooruit lopen op de tijd waarin ze leeft.

Het boek bestaat uit vijf delen en vertelt een interessant verhaal. De schrijfstijl van Jacobine van den Hoek is vlot en beschrijvend. De spanningsopbouw is erg prettig en weet de aandacht goed vast te houden. Door de Franse namen en termen moet je wel gefocust blijven, maar dat vormt geen probleem. Ik vond het zeer boeiend om meer te weten te komen over het leven van Madame Tussaud en de Franse Revolutie.

Het verhaal is grotendeels gebaseerd op de memoires van Marie Tussaud. Helaas eindigt het boek wat abrupt, en als lezer bleef ik zitten met een aantal vragen. Gelukkig gaat de schrijfster hier nog op in in haar nawoord. Een bijzonder levensverhaal, een aanrader voor de liefhebbers van historische romans.

Meer recensies van Marte