Interessant en leerzaam!

MarYan 24 maart 2024
Estrella Montoya is psycholoog en deed onderzoek naar hormonen en sociaal-emotioneel gedrag. Ze schreef dit boek voor vrouwen omdat veel vrouwen weinig weten over de invloed van hormonen op bv hun cyclus of wat er in je lichaam gebeurt tijdens een zwangerschap of de overgang.
In de medische wetenschap wordt vooral onderzoek gedaan door mannen en naar mannen. En er wordt zelfs minder financiering toegekend voor onderzoek naar vrouwspecifieke onderwerpen!
Montoya deed jarenlang onderzoek naar de vrouwelijke hormonen estradiol en progesteron, het resultaat daarvan lees je in dit boek. Soms is het best droge stof maar persoonlijke ervaringen van de schrijver en andere vrouwen maken het al met al tot een heel interessant en leerzaam boek.
Je menstruele cyclus bv beïnvloedt ook je hersenen en wat betekent het voor je cyclus en lichaam als je de pil gaat gebruiken? Kreeg je voldoende voorlichting over de bijwerkingen? Lichamelijk en psychisch.. De pil heeft veel impact op je hormoonhuishouding, die heel ingenieus in elkaar zit. Moet je daar wel in willen ingrijpen vraag ik mij persoonlijk af. Ik ben er nooit mee begonnen, ik heb een aversie tegen medicijnen. Maar het is uiteraard een uitstekend voorbehoedsmiddel. Ieder moet dat voor zich bepalen, maar dan moet je wel op de hoogte zijn wat je eigelijk kiest.
Een mannenpil is best mogelijk trouwens, wist je dat? Maar niemand wil dat financieren (mannenwereld?)
Tijdens een zwangerschap worden bepaalde hersengebieden groter of kleiner (wat niet wil zeggen dat het beter of slechter is).
Het zou mooi zijn als dit boek helpt om makkelijker te praten over hormoongerelateerde onderwerpen. Dat er niet lacherig over wordt gedaan of denigrerend (door mannen) en dat er meer kennis is bij vrouwen zelf en bij therapeuten.

Meer recensies van MarYan