Een compleet wielerboek voor kids

MarYan 31 maart 2024
Dit is een geweldig boek voor kinderen, maar ook voor volwassenen is het interessant. Je komt alles over wielrennen te weten, deze hardcover staat barstensvol informatie. Ik wist al het een en ander omdat ik jaren achtereen met mijn wielerfan-dochter meekeek, maar toch leerde ik ook nog wat, bv over de voeding van de renners en tactieken.. En racefietsen hebben dus een speciaal wiel met alleen een buitenband waarin een vloeistof zit die kleine beschadigingen tijdens het rijden repareert. Wat een uitvinding!

Susanne Roos heeft een fijne schrijfstijl, legt alles super, kort en bondig uit en de illustraties verduidelijken dit nog. . Alles is erg mooi uitgevoerd. Hier is duidelijk veel research gedaan. Hoofdstukken heten in dit boek natuurlijk etappes..
Er komen ook renners (m/v) aan het woord, een mecanicien, ploegleider, motormuis etc.
Wielrennen is een teamsport en individuele sport tegelijk. En tactiek speelt een belangrijke rol. Maar 'linkeballen' vind ik wel valsspelen :D

Herinneringen kwamen bij mij weer boven.. Kletsnat regenen langs de kant bij Valkenburg(Amstel Gold?) vanuit Friesland op en neer naar 'De 8 van Chaam' .. Wij waren kapot en hadden geen meter gefietst , de 35 handtekeningen van Michael Boogerd. Ik verwachtte elk moment dat hij ons een handtekening ging vragen :p
Die goeie ouwe tijd. Dochter klom gewoon over de hekken voor handtekeningen. Ik maakte foto's.
Wat was het toch leuk, kermiskoersen langs om een glimp van een idool op te vangen.

Wielrennen is een zware sport, sommige etappes zijn wel 250 km lang, en die rijden ze zonder pauze; eten, drinken, plassen, doen ze al fietsend. Sommigen rijden zelfs door met gebroken ribben. Annemiek van Vleuten werd wereldkampioen met een gebroken elleboog. Stoere lui dus.

Dit is een heel compleet boek, een aanrader voor elke wielerfan!

Meer recensies van MarYan