Een clever w/moordspel

M.G. Pauwels 27 november 2019
Ik had dit boek gewonnen via een wedstrijd op Facebook. Nog nooit van de auteur gehoord en an sich had ik ook geen idee wat ik moest verwachten. De cover is een raadsel en past achteraf bekeken goed bij het verhaal, dat dingen doet samenhangen, waar je niet aan zou denken.
De hoofdrolspeler, Maarten, is een fis à papa, die na de overname van het familiebedrijf in dienst mag blijven. Hij moet daarvoor echter Russisch leren en doet dat dan maar. Zijn leraar Pavel is een excentrieke figuur en zijn medecursisten hebben elk hun motief om de Russische taal te leren. De leraar blijkt achteraf ook zijn eigen leerplan te hebben voor elke student in zijn klas.
Het verhaal zit meesterlijk en complex in elkaar. De kern van de zaak is het belang van taal en communicatie en hoe je daarmee veel leed, tot zelfs de dood kan veroorzaken. Dit is de rode draad en het leidt heel het boek naar een nieuwe climax, die uiteindelijk het beginfragment met Saartje duidelijk maakt. Niemand is wie het lijkt en de dader/slachtofferrol is soms zo vaag, dat je al bij al nog steeds met de personages kan meeleven.
De waarheid is in dit werk verdraaider dan je zou denken. Ik heb er van genoten en heb het boek in 1 ruk uitgelezen. Als de titel je doet vermoeden dat het om een taalhandboek gaat, zit je net als de hoofdrolspeler op een verkeerd spoor.
Dit werk gaaf aan dat taal een gevaarlijk wapen is. Voor wie van psychologische thrillers houdt, is dit zeker een must read.
Omdat ik echt ga moeten muggenziften om op dit boek iets negatief op te merken, geef ik het graag 5 sterren.

Meer recensies van M.G. Pauwels