Wat een sterke vrouw

Michaela1981 28 april 2024
Blauwblomme is een waargebeurd verhaal van Binie Bos. Je word meegenomen in het levensverhaal van Tebien van 1909 tot 1922. Wat een sterke vrouw die ondanks wat ze mee maakte zich enorm sterk hield.

Tebien Brian werd in november 1899 geboren in het Hoge Noorden, een dorpje niet ver van de zee. Al op vrij jonge leeftijd werd ze verantwoordelijk voor het huishouden. Haar kleindochter Binie die net zoals haar eigen moeder weinig afwist van haar grootmoeder ging op onderzoek uit.
Ze hoopte hierdoor antwoorden te vinden over wie die mysterieuze man uit het zuiden was. Maar ook wat betekenden hij en haar oma voor elkaar?

De auteur heeft niet zomaar een verhaal geschreven maar het verhaal van haar grootmoeder. Je merkt heel goed dat het niet verzonnen is en dat ze echt goed zoekwerk heeft verricht naar haar en die man. De beschrijvingen van plaatsen en gebeurtenissen geven je een goed inzicht van hoe het toen was.

Het is een heel mooi verhaal die je vasthoud. Als je dit leest moet je beseffen hoever we vooruit zijn gegaan en zeker de vrouwen. Toendertijd was het niet gemakkelijk voor een arm gezin en zeker een 1 oudergezin. Petje af voor de oma die zich zo sterk heeft gehouden, heb enorm respect voor haar.

Meer recensies van Michaela1981