Een fantastische psychologische thriller met een verrassend plot..!!

Mieke Piersma 07 maart 2024
Sophie Wester is het pseudoniem waarachter Sophie Fraza en Ester Ankoné schuil gaan. Beiden zijn voormalige docenten Nederlands. In 2022 verscheen hun debuutthriller “Moordende hitte”, gevolgd in 2023 door “Een lege plek”. Schaduwkant is net verschenen in maart 2024..
Het verhaal speelt zich af op de middelbare school waar Ellen onderwijzeres is en haar zoon Mick de leerling. Mick is niet blij met deze situatie en zet zich tegen haar af, wat wel een veelvoorkomend verschijnsel is bij pubers en niet gemakkelijk om daar verstandig mee om te gaan. Vaak lopen emoties hoog op..

Als de school besluit om op examenreis naar Texel te gaan en Ellen besluit als begeleider mee te gaan, beginnen de problemen pas goed tussen Ellen en haar zoon. Wanneer een leerling dood wordt aangetroffen in een leraarskamertje en Mick is verdwenen, zijn de rapen gaar. Waarom is Mick verdwenen ? Die vraag hield mij bezig…De personage Ellen is heel herkenbaar voor moeders met pubers. Je wilt alleen maar het beste en doet soms het tegenovergestelde.
De zus van Ellen – Jolijn – is een sympathieke vrouw, die dag en nacht voor haar zus klaar staat, waar Ellen dan ook dankbaar gebruik van maakt.

Mick heeft het behoorlijk voor zijn kiezen gehad door het overlijden van zijn vader Dave op jonge leeftijd. De boosheid spat er van af en hij neemt in zijn vriendengroep de leiding, de groep waar Wout zich ook bij aangesloten heeft. De personage Wout is eigenlijk een jongen die niet in de groep past. Hij kwam bij mij als de meest sympathieke persoon over. Sophie Wester weet als geen ander de karakters tot leven te brengen en niet onbelangrijk: de heerlijke vlotte schrijfstijl die mij enorm aanspreekt. Ik heb van het boek genoten en zeker net zoveel als van haar vorige boeken!

Meer recensies van Mieke Piersma