Indringend, aangrijpend verhaal..!!

Mieke Piersma 28 maart 2024
Mijn vorige boek van deze schrijfster was “Bonuszoon “ waar ik erg van gecharmeerd was, dus was het voor mij een hele prettige verrassing dat ik “Uitgedokterd” toegestuurd kreeg van Antoinette Kalkman met een mooi schrijven voorin, wat ik heel erg waardeer….Via vrouwenthrillers.nl heb ik de kans gekregen om dit boek te lezen.

Het boek begint met de Eed van Hippocrates Artsen-eed en dan de proloog…dat beloofd een heerlijk spannend verhaal te worden.!
We maken kennis met Matthijs , Eveline en hun dochter Valérie. Zij is een zeer getalenteerde hockeyster en door een blessure van de keepster, mag Valérie deze belangrijke wedstrijd uitspelen.
Een drama voltrekt zich aan de ogen van de ouders als Valérie met een gil neervalt en vreemde schokkende bewegingen maakt. Met loeiende sirene’s wordt ze naar het ziekenhuis vervoerd.
Daar werd geconstateerd dat ze een tumor in haar wervelkolom heeft en dat ze geopereerd moet worden.

Ferdinand is afdelingshoofd en Justus is neurochirurg. Deze beide artsen hebben onenigheid over de methode waarop geopereerd moet worden. Justus wil een aanvullend onderzoek doen om helemaal overtuigd te zijn van de juiste methode, maar Ferdinand is het daar niet mee eens en wil dat ze direct geopereerd wordt. Deze twee artsen zijn zwagers, maar zoals altijd moet het gebeuren zoals Ferdinand het wil. En dan gaat het faliekant fout en zal Valérie nooit meer hockey kunnen spelen. Overtuigend en intens weet Antoinette Kalkman het gevoel van wanhoop en radeloosheid over te brengen. Ik voelde het in mijn lijf en leefde mee met dit getroffen gezin. De woede begrijp ik zo goed, vooral omdat deze misstanden onder de pet worden gehouden.

. En zò waar wat voor op het boek staat: “Stel dat er iets met je kind gebeurt. Bij het idee alleen al wordt elke moeder krankzinnig! “

Eline, de moeder van Valérie is strijdlustig en wil de onderste steen boven hebben. Ze rust niet eerder voordat er gerechtigheid is en de erkenning dat er grove fouten gemaakt zijn.
De boodschap wat we er van geleerd hebben is duidelijk. De medische missers brengen geestelijk en lichamelijk veel schade toe. Ondanks dat dit een spannend verhaal is, stemt het je ook tot nadenken.
Antoinette Kalkman heeft een fantastisch boek geschreven met een hele vlotte en prettige schrijfwijze. Een indringend verhaal wat je raakt en lang in je hoofd blijft.

Meer recensies van Mieke Piersma