Een boeiende meeslepende thriller !!

Mieke Piersma 11 maart 2024
De eerdere boeken van deze schrijfster heb ik met veel plezier gelezen, dus ook dit boek trok mij aan als een magneet. Wàt een schrijfster is Marjolein van der Gaag, want ook dit boek is subliem vanaf de eerste bladzijde tot de laatste. Het actuele onderwerp van dit boek, ons allen bekent, is schrijnend en zeer verdrietig voor zoveel mensen. De auteur heeft dit gebeuren opnieuw belicht en je voelt de emotie tot op het bot. Alle details kloppen en alle personages zijn door haar schrijfwijze tot leven gebracht. Een fantastische thriller, die je op het puntje van je stoel houdt van begin tot eind.

Op een morgen is Marit onderweg naar school op de fiets, maar is daar nooit aangekomen. De grootste nachtmerrie van ieder ouder als je kind spoorloos verdwijnt. De politie wordt ingeschakeld, maar tast volledig in het duister net als de ouders van Marit: Brenda en Ronald. Wanneer er na 24 uur nog geen spoor is van het meisje, wordt er een zoekactie op touw gezet door een speciaal team en vrienden van de ouders. Brenda is afdelingsdirecteur van de Belastingdienst en wordt bedreigd van alle kanten door de getroffen mensen van deze toeslagaffaire. Doordat de politiek veel steken heeft laten vallen, voel je en lees je dit spannende en geloofwaardige verhaal. Vanuit meerdere perspectieven wordt dit verhaal verteld waardoor je de personages goed leert kennen.

“Verlaat de gevangenis zonder betalen” is een pageturner van de bovenste plank door het thema en de vlotte, heerlijke schrijfwijze. Het verhaal is boeiend, mysterieus en zeer indrukwekkend, het kruipt onder je huid tot het einde. Het plot is daverend, een onverwachtse ontknoping doordat van der Gaag je meerdere keren op het verkeerde been zet. Met heel veel vaart en plezier heb ik dit boek gelezen ! Een thriller waarvan het onderwerp je raakt, ontroerd en verbijsterd. Een dikke aanrader !!

Meer recensies van Mieke Piersma