Marten de merel vertelt over de avonturen die hij beleeft

Mieke Schepens 11 juli 2019
De auteur zag hoe een aantal gebeurtenissen zich in haar eigen tuin afspeelden en besloot te schrijven over 'Marten de eigenwijze merel'.

Voor iedereen die niet weet hoe een merel er uitziet, staat voorin een mooie foto van deze prachtvogel.

Marten vertelt de lezers in het eerste hoofdstuk dat naar zijn mening alle broodkruimeltjes die door de mensen in het huis waar hij vlakbij woont gestrooid zijn, voor hem gestrooid zijn en voor niemand anders.
Het is zijn tuin.

Hij neemt de lezers zelfs mee terug naar de tijd voordat hij er was.
Marten begint met uitleggen hoe zijn ouders een nest bouwden en zijn moeder kleine eieren legde. Ze waren blauwgroen met allemaal stipjes en strepen.
Vader merel bewaakte van bovenaf de tuin want dat was zijn territorium.

Maar een vervelende ekster pakte de eieren en vloog er mee weg.
Er zat voor zijn ouders niet anders op dan een nieuw nest te bouwen, ditmaal naast de achterdeur van het huis in de klimop.
De vervelende ekster kwam weer terug om nog meer te dieven, maar vond hun nest niet meer. Ze waren net op tijd weg!

Moeder merel legde opnieuw eieren. Er waren vijf eieren en door het warm houden van de eieren door moeder konden alle vijf de vogels er uit kruipen na veertien dagen. Een van hen was Marten!
Hij groeide goed, maar was zo onvoorzichtig om op de rand van het nest te gaan zitten. Hij viel naar beneden en dacht dat hij vloog, maar dat was nog niet mogelijk; zijn vleugels waren nog niet sterk genoeg.
Hij werd gered door mensen.

Onder een hoofdstuk staat in cursief een waarschuwing te lezen; hoe om te gaan met jonge merels.
Achterin het boek een woordenlijst: Nederlands - Engels.

Ik vertel hier niet hoe het verder ging met Marten, dat kun je beter zelf lezen in 'Marten de eigenwijze merel'. En luister naar het verhaal op een cd die tenslotte niet voor niets achter in elk boek zit uit deze serie zit...

Ik heb 'Marten de eigenwijze merel' graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens