Lezersrecensie
Eerbetoon aan de onbekende stemmen uit het verleden en een inspiratie om je eigen dromen na te jagen
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.
Veerle Deknopper neemt je in 'Niemandsnoten' mee op een fascinerende reis naar het muzikale Europa van de zeventiende en achttiende eeuw. Dit historische verhaal, voortvloeiend uit de ontdekking van vier anonieme barokpartituren door onderzoekster en barokvioliste Ann Cnop, is meer dan alleen een zoektocht naar vergeten componisten; het is een ode aan doorzettingsvermogen, dromen, en de onzichtbare krachten die de kunstwereld van toen vormden.
In 2020 richtte Ann Cnop het ensemble le Pavillon de Musique op. Dit ensemble richt zich op het herontdekken van onbekend repertoire en componisten en heeft als doel de rijke muziekgeschiedenis van de verschillende periodes opnieuw tot leven te brengen.
Het boek, geïnspireerd door de vondst van vier unieke doch anonieme concerti in een bibliotheek in Stockholm, belicht de levendige muzikale scene in Brussel, een belangrijk centrum waar veel componisten en muzikanten zich vestigden na hun studies in Italië. Deknopper weeft op knappe wijze de geschiedenis van deze anonieme componisten samen, en het resultaat is een verhaal dat voelt alsof de muziek zelf spreekt vanuit de pagina's. De beschrijving dat de muziek "sprak vanuit de buik van de componist" komt perfect tot uiting in de roman.
Wat 'Niemandsnoten' bijzonder maakt, is hoe het niet alleen focust op de muzikale genialiteit, maar ook op de maatschappelijke context. Deknopper legt de pijnpunten van die tijd bloot, zoals de beperkte positie van Venetiaanse vrouwen die, ondanks hun talent, enkel achter de schermen konden musiceren. Dit geeft het verhaal een extra laag van diepgang en relevantie, en toont de strijd tegen onrecht en de drang om gehoord te worden.
De structuur van de roman, die de lijn van de composities volgt, is een briljante zet. Het nodigt de lezer uit om de opgenomen muziek van Le Pavillon de Musique te beluisteren tijdens het lezen, wat de ervaring transformeert. Je wordt volledig ondergedompeld in die wervelende wereld van driehonderd jaar geleden, en de emotie van de muziek versterkt de impact van het verhaal. Het is een zeldzame combinatie van literatuur en muziek die elkaar op een prachtige manier aanvullen.
'Niemandsnoten' is een prachtig geschreven historische roman die je meeneemt op een avontuur vol levenslust, zelfs wanneer alles verloren lijkt. Veerle Deknopper heeft een boeiend en meeslepend verhaal gecreëerd dat zowel muziekliefhebbers als liefhebbers van historische fictie zal bekoren. Het is een eerbetoon aan de onbekende stemmen uit het verleden en een inspiratie om je eigen dromen na te jagen, ongeacht de obstakels.
Ben je ook benieuwd geworden naar de muziek die Ann Cnop en Le Pavillon de Musique hebben opgenomen?
Veerle Deknopper neemt je in 'Niemandsnoten' mee op een fascinerende reis naar het muzikale Europa van de zeventiende en achttiende eeuw. Dit historische verhaal, voortvloeiend uit de ontdekking van vier anonieme barokpartituren door onderzoekster en barokvioliste Ann Cnop, is meer dan alleen een zoektocht naar vergeten componisten; het is een ode aan doorzettingsvermogen, dromen, en de onzichtbare krachten die de kunstwereld van toen vormden.
In 2020 richtte Ann Cnop het ensemble le Pavillon de Musique op. Dit ensemble richt zich op het herontdekken van onbekend repertoire en componisten en heeft als doel de rijke muziekgeschiedenis van de verschillende periodes opnieuw tot leven te brengen.
Het boek, geïnspireerd door de vondst van vier unieke doch anonieme concerti in een bibliotheek in Stockholm, belicht de levendige muzikale scene in Brussel, een belangrijk centrum waar veel componisten en muzikanten zich vestigden na hun studies in Italië. Deknopper weeft op knappe wijze de geschiedenis van deze anonieme componisten samen, en het resultaat is een verhaal dat voelt alsof de muziek zelf spreekt vanuit de pagina's. De beschrijving dat de muziek "sprak vanuit de buik van de componist" komt perfect tot uiting in de roman.
Wat 'Niemandsnoten' bijzonder maakt, is hoe het niet alleen focust op de muzikale genialiteit, maar ook op de maatschappelijke context. Deknopper legt de pijnpunten van die tijd bloot, zoals de beperkte positie van Venetiaanse vrouwen die, ondanks hun talent, enkel achter de schermen konden musiceren. Dit geeft het verhaal een extra laag van diepgang en relevantie, en toont de strijd tegen onrecht en de drang om gehoord te worden.
De structuur van de roman, die de lijn van de composities volgt, is een briljante zet. Het nodigt de lezer uit om de opgenomen muziek van Le Pavillon de Musique te beluisteren tijdens het lezen, wat de ervaring transformeert. Je wordt volledig ondergedompeld in die wervelende wereld van driehonderd jaar geleden, en de emotie van de muziek versterkt de impact van het verhaal. Het is een zeldzame combinatie van literatuur en muziek die elkaar op een prachtige manier aanvullen.
'Niemandsnoten' is een prachtig geschreven historische roman die je meeneemt op een avontuur vol levenslust, zelfs wanneer alles verloren lijkt. Veerle Deknopper heeft een boeiend en meeslepend verhaal gecreëerd dat zowel muziekliefhebbers als liefhebbers van historische fictie zal bekoren. Het is een eerbetoon aan de onbekende stemmen uit het verleden en een inspiratie om je eigen dromen na te jagen, ongeacht de obstakels.
Ben je ook benieuwd geworden naar de muziek die Ann Cnop en Le Pavillon de Musique hebben opgenomen?
1
Reageer op deze recensie