De beste wijn behoeft 800 druiven en 10 jaar tijd, liefde en aandacht

Mieke Scheveningen 09 oktober 2019
Dit hele verhaal draait om de wijngaard The Last Straw van de vader en moeder van de volwassen geworden dochter Georgia. Ondertussen heeft ze elders een bestaan opgebouwd en ze staat op het punt om te trouwen met haar dreamboy Ben. Begrippen die gelden voor het produceren van de ‘beste’ wijn gelden ook voor het doorgeven van waarden in het leven. Dat maakt deze roman zo speciaal. Het lijkt wel op alchemie. Spirituele magie. Het verhaal doet mij ook zo denken aan het ontroerende lied Birds van Imagine Dragons: ‘Seasons, they will change. Life will make you grow.”

Voor Dan, Georgia’s vader draait alles om ‘synchroniciteit’. Het samenvallen van gebeurtenissen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken en wat we daarom maar gewoon toeval zijn gaan noemen. Het is een hele kunst om mee te bewegen met het samenspel van ‘dit toeval’. Er is veel liefde, vertrouwen en koestering nodig. Er is geen één vast recept van ouder op kind door te geven om de ‘beste wijn’ van je leven te maken. Omdat het leven altijd maar weer veranderd door zijn seizoenen in de ruimte en tijd. Steeds weer moet ieder voor zich zijn eigen keuzes, keuzes en nog eens keuzes maken en dat valt vaak niet mee. Pas na tien jaar kan je volgens pa Dan zien of die keuzes goed uitgepakt zijn. In analogie, in elke fles wijn zitten namelijk achthonderd eigenzinnig gerijpte druiven, die samen de smaak van het brouwsel gaan bepalen. Om deze achthonderd druiven (ook al die trekjes in jezelf) te leren kennen gaan jaren overheen van vallen en weer opstaan. Trial and error.

Dit verhaal vangt aan op zo’n synchroon moment. Voor de medespelers is het een en al chaos en existentiële crisis wat er plaatsvindt op de mise-en-scène van de schrijfster. Meer zeg ik er niet over, omdat Laura Dave dit samenvallen van gebeurtenissen en wat dat met iedereen individueel doet zo wondermooi in taal gecomponeerd heeft.

Dit boek heb ik een paar jaar terug gekocht in de shop van Elly’s Choice (nu overgegaan naar Bookchoice). Door ‘toeval’ heb ik dit boek ‘afgestoft’ en ben ik het gaan lezen dankzij de lezers-estafette-tip van Stefanie op https://www.hebban.nl/spot/feelgoodclub/nieuws/lezersestafettetip-stefanie-tipt-elly. Ik vond het een bijzonder en apart boek en ben blij dat ik het uiteindelijk gelezen heb.

Meer recensies van Mieke Scheveningen