Een ge(s)moorde Revolutie, een verdoezelde beeldenstorm

Zie hier het gereviseerde lijdensverhaal van Jezus: een bijzonder mensenkind met in woord en daad ten uitvoer gebrachte, revolutionaire ideeën. Je moet er maar tegen kunnen dat de waarheid over het verbond tussen het ‘goddelijke’, Christus en de ‘mens’ volledig door de feiten op z’n kop gezet wordt. Het is als het ‘ware’ schoppen tegen Heilige Huisjes en het feit dat deze reeks geschreven en gelezen wordt, betekent dat de tijd rijp is dat religieuzen openstaan om de Bijbel te herzien en te herinterpreteren ten gunste van hedendaagse opgaves. Dat gedeelte lost dit schrijversduo geheel in. Het draait allemaal om het menselijk verlangen naar vrijheid en verlossing. Hoog tijd dus om een millennia oud Christelijk getint verhaal onder de loep te nemen. Dat deed dit schrijversduo meesterlijk. Ze ordenen de historische feiten volgens een nieuwe logica in een beter kloppend verhaal. Het reli-thrillerelement in dit tweede deel is van zo’n hoog niveau, dat ik dit de beste thriller vind in de reeks. Het verhaal is feitelijk goed onderbouwd, zie de literatuurlijst achterin, de schrijvers hebben met een wetenschappelijke blik hun logica op het Christelijke Paasverhaal afgevuurd en met hun verbeeldingskracht een lekker dikke thriller geschreven. Wie weet volgen er nog meer delen. Ik lees ze gretig.

Meer recensies van Mieke Scheveningen