Maak hier alsjeblieft óók een film van!

Mieke Scheveningen 21 november 2023
Deze roman met focus op koken in oorlogstijd leek me wel eens opbeurend na alle deprimerende gebeurtenissen in de wereld de afgelopen jaren. Jennifer Ryan schreef over een kookwedstrijd om een plekje te winnen bij de radiouitzending van The Kitchen Front. De huisvaders verdedigden Engeland in de lucht. De huisvrouwen droegen hun steentje bij aan het front van de keuken.

De auteur heeft zich door middel van uitgebreid onderzoek zo ingeleefd dat ze een prachtig verhaal wist te schrijven over de praktijk van het delen van lief en leed. Wat de vrouwen in hun eentje niet lukt, krijgen ze samen wel voor elkaar. Jennifer Ryan heeft me tot het diepst in mijn ziel geroerd met dit verhaal. Ze geeft hartverwarmende woorden die impliciet uiting geven aan hoe het voelt als je door een donkere tijd heen moet worstelen. Maar ook hoe je er samen sterker uit komt.

“ (…) samen hebben ze me laten inzien dat je met hulpvaardigheid, begrip en vriendschap vele moeilijkheden kunt overwinnen, en samen kunnen we voor een betere wereld zorgen.”

Meer recensies van Mieke Scheveningen