Historisch verhaal over de romance tussen Tatjana Romanov en Dmitri Malava

Mieke Scheveningen 14 oktober 2019
Wie kent niet het gruwelijke verhaal over de laatste Romanovs? Met het daaropvolgende geromantiseerde mysterie over Anastasia. Gill Paul vindt het meer aannemelijk dat, mócht er een dochter van Romanov de moordpartij overleefd hebben, het deze Tatjana zou zijn. Om redenen, die zij prachtig en aangrijpend traag en invoelend ontvouwt in dit boek. Een beetje op de wijze van Tolstoi (ik las ooit Anna Karenina). Ik heb begrepen dat Russische schrijvers poëtisch gevoelens proberen te verwoorden en politiek geëngageerd zijn. Dat gebeurt ook in dit verhaal. Dus neem je tijd voor dit boek.

In stormachtige emotionele tijden komt Kitty er achter dat ze een nazaat is van ene Dmitri. Een overgrootvader waar haar oma en moeder niet veel woorden aan besteed hadden. Ze besluit van zijn erfenis gebruik te maken om haar hoofd op orde te brengen. Zonder overleg vertrekt ze naar Amerika waar ze zijn vervallen blokhut ergens midden in the nowhere gaat opknappen. De blokhut staat op een prachtige plek in de natuur en gaandeweg doet ze schokkende ontdekkingen over haar overgrootvader en de liefde(s) van zijn leven. Ook herontdekt ze zichzelf en haar eigen liefdesgeschiedenis.

Meer recensies van Mieke Scheveningen