Informatief verhaal over dier-emoties bomvol hartverwarmende humor

Mieke Scheveningen 31 oktober 2019
Het is heel verraderlijk om te filosoferen over de inhoud van dit prachtig vertelde verhaal onderverdeeld in diverse informerende verhalen over emoties bij dieren van Frans de Waal met ondertiteling: over emoties bij dieren en wat ze ons zeggen over onszelf. De boodschap in dit boek is heel helder en duidelijk verwoordt en verbeeldt in diverse illustraties; en als je er voor openstaat... lees dit boek. Je zult er geen spijt van krijgen.

Sinds de stichting Wakker Dier en Partij voor de Dieren worden we in Nederland er steeds meer van bewust dat dieren (en trouwens alle zielen op de hele aarde) en mensen één pot nat zijn. Af en toe haten we elkaar en kibbelen we er op los, maar al met al hebben we elkaar sociaal gezien broodnodig en verstaan wij de kunst van om onze wederzijdse innig verweven band al (flik)flooiend te bevestigen. Make Love No War werkt uiteindelijk toch het best in de evolutie voor alle organismes.

Na het lezen van dit boek houd je nog meer van mens én dier en leer je nog bewuster en meer respectvol met elkaar en jezelf om te gaan. Frans de Waal erkent de gevoelens van wezens, die hun emoties niet in woorden kunnen uitdrukken en pleit voor transparantie omtrent de mogelijkheid van dierenleed zoals bij de vleesindustrie en dierproeven. “Het is aan de samenleving om te beslissen wat voor soort relaties we met dieren zullen hebben en welk gebruik we willen toestaan, maar het is van essentieel belang om de dieren uit de obscuriteit te halen.”

Meer recensies van Mieke Scheveningen