Verhelderende kijk op (kennis over) Zelf

Cruijff zei al: “Je ziet het pas als je het door hebt”. Als je niet de juiste kijk beoefent lukt het je nooit door te dringen tot de essentie van de Upanishads. In feite worden we onwetend geboren en is kennis van Zelf ons geboorterecht en een nastrevenswaardig geschenk. Wat we mogen weten, maar heel moeilijk te begrijpen is, laat staan dat we ons paradigma kunnen herzien en dan ook nog eens eigen maken, is gedegen onderwijs voor nodig van traditionele leermeesters. Op eigen houtje je op de Upanishads storten is eigenlijk de snelweg naar misvattingen. Kennis van Zelf is a never ending story. Je weer bewustworden dat je enkel bewustzijn bent… niet te doen!

Manon van Dijk lúkt je in ieder geval met dit compacte boekje in toegankelijke taal de sleutel te overhandigen om de woorden in de Upanishads te ontsluiten. Ik laat haar maar even zelf aan het woord:

“‘Upa-ni’ staat voor heldere kennis over het zelf. Wat hebben we aan deze kennis? De werkwoordstam ‘sad’ heeft drie betekenissen: uiteen doen vallen, vernietigen en bereiken. (…) De Upanisad vernietigt mijn zelfonwetendheid en ik weet heel zeker: de beperkingen horen bij het lichaam, de geest en zintuigen; niet bij mij.”

“Door middel van de studie (…) kunnen we duidelijk zien dat de Upanishads de intentie hebben om de onbegrensde, non-duale werkelijkheid te onthullen, waardoor de onwetendheid over het zelf verdwijnt en vrijheid van elk gebrek wordt bereikt.”

“Het fundamentele probleem van de mens, het gevoel van gebrek, is net zo wonderlijk als de oplossing. De oplossing is de ontdekking dat er geen probleem is. Je bent alles wat je zoekt in het leven. Je bent het geheel. Wat een wonder!”

Echt wonderbaarlijk wat Manon van Dijk hier aandraagt. Praktische handvatten om onze wereld te doorzien en ons lichtje der lichten over te laten schijnen.

Meer recensies van Mieke Scheveningen