Narcisme voor liefhebbende Dummies

Mieke Scheveningen 06 oktober 2021
Dit boek heeft als ondertitel: ‘over-leven met een narcistische partner of ouder’. Over andere relaties waar narcisme een rol speelt gaat het niet. De auteur schijnt haar licht over liefdevolle verbindingen die niet gezond uitpakken voor de ‘onderliggende’ partij maar ook niet voor de overheersende partij. De zachtgroene (mijn exemplaar) cover ondersteunt de praktisch informatieve inhoud met een veelzeggende illustratie. In een enkel zwarte schets zie je een papegaai rustig op een stokje in een kooi zitten. Uit de open deur vliegt zijn of haar partner de vrijheid in. In een emotioneel toxische situatie houden beide partners elkaar gevangen in een onzichtbare kooi.

Marjan de Vries heeft een eerstelijnspraktijk voor gz-psychologie. De laatste jaren kwam ze steeds meer klachten tegen rondom zelfbeeld en zelfvertrouwen. Zonder gedrag te veroordelen is ze met haar cliënten aan de slag gegaan om te werken “aan een grotere weerbaarheid en het hanteren van de kwetsbaarheid en pijn die mede hierdoor waren ontstaan”. In dit boek ondersteunt ze uitermate zachtmoedig, praktisch en vriendelijk welwillende vogels hoe de vrijheid in te vliegen en de partner mee te lokken, of, als het niet anders gaat, hoe van elkaar te scheiden.

Meer recensies van Mieke Scheveningen