Kort maar krachtig

Enkele jaren geleden begon uitgeverij Kluitman met het uitgeven van korte jeugdthrillers, allemaal geschreven door Nederlandse auteurs. Gegijzeld is de eerste novelle geschreven door Nederlandse auteur Chinouk Thijssen. Zij heeft inmiddels al een stuk of tien spannende jeugd- en Young Adult-thrillers op haar naam staan.

Het schooljaar is om en Yasmine sluipt haar huis uit om samen met haar beste vriend Jason naar het feest van hun klasgenoot Casper te gaan. Hij woont in een enorme villa en er zijn veel mensen uitgenodigd. Iedereen zal het naderhand over dat feest hebben en bovenal, Thomas zal er ook zijn. Maar wanneer het feest in volle gang is, komt er een groep oudere en gemaskerde jongens binnen. Niemand mag het huis uit, iedereen moet zijn of haar telefoon inleveren en ze zullen pas vertrekken als ze hebben waarvoor ze gekomen zijn.

Na een ontzettend spannend proloog begint het verhaal vrij clichématig. Laatste schooldag, een meisje dat een oogje heeft op een jongen die naar het feest gaat, maar zelf mag ze niet van haar vader. Ze besluit toch te gaan en sluipt het huis uit. Wat dat betreft zijn de personages in het verhaal vrij oppervlakkig. Als lezer kom je alleen de allerbelangrijkste dingen te weten en dat is voor dit korte verhaal natuurlijk prima. Er zit net genoeg diepgang in om de personages realistisch te laten overkomen. Verder kampen Yasmine en Jason allebei met wat problemen thuis, waardoor lezers tussen de 14 en 18 jaar wellicht enige (h)erkenning vinden in het verhaal.

Vanaf het moment dat Yasmine aankomt op het feest, neemt het verhaal enkele verrassende wendingen. De klasgenoten die Yasmine dacht te kennen, blijken toch net een beetje anders in elkaar te zitten en tijdens het feest komen er verschillende dingen boven water. Maar dat is nog niet alles; zodra de gijzeling begint, is de spanning niet meer uit het boek weg te slaan. Er zijn veel opeenvolgende gebeurtenissen, en de vragen wat er precies aan de hand is en waarom blijven nog even onbeantwoord. Er vinden best wat heftige gebeurtenissen plaats – wapengebruik, drank, angst en geweld staan er zoal centraal. Dit zorgt voor een hoge mate van spanning en maakt het verhaal des te meer geschikt voor lezers vanaf 14 jaar.

'Niet reageren is overleven, bedenk ik. Meteen kijk ik naar het donkerrode tapijt onder me en hou mijn blik daarop gericht. Misschien laten ze mij dan met rust. Wanneer ik vanuit mijn ooghoek zie dat er iemand dichterbij komt, knijp ik mijn ogen dicht. Als ik het niet zie, dan is het er niet.'

De hoofdstukken worden afwisselend vanuit Yasmines en Jasons perspectief verteld. Dit zorgt regelmatig voor wat extra spanning, zeker wanneer er net iets staat te gebeuren bij het ene personage, maar er dan wordt overgeschakeld naar de ander. Hierin heeft de auteur goede afwegingen gemaakt. Verder zijn de hoofdstukken erg kort, is het woordgebruik vrij simpel en door de korte lengte van het verhaal, is het in één ruk uit te lezen.

Een heerlijk spannende, korte YA-thriller waardoor zowel tieners als volwassenen meegesleept zullen worden.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)