Zeer interessant en ontroerend

Missmir 28 maart 2024
In 2018 krijgt Frances Sanders brieven te zien die gericht zijn aan haar opa, Jacob Dirkmaat. Ze blijken van de geliefde van haar opa te zijn. Frances besluit om uit te zoeken waarom haar opa in 1943 door de nazi’s werd onthoofd. Waar dit boek het resultaat van is.

Frances heeft het boek opgedeeld in twee delen. In het eerste deel leren we Jacob Dirkmaat kennen. Hij groeide op in Broek op Langedijk. Waar Jacob poogde om zijn leven op te bouwen een baan, een vrouw en kinderen, maar slaagde daar niet in. Op zoek naar een beter leven belandde hij uiteindelijk in Wenen. In deel twee lezen we over zijn leven in Wenen en hoe die daar eindigde.

Allereerst is het een prachtig ontroerend verhaal, de rampspoed die Jacob keer op keer trof maar ook de hoop van een beter leven. Met daarbij ook het verdriet en de wanhoop naar het einde toe. Wat dit boek voor mij bijzonder maakt, is de research die Frances hiervoor heeft gedaan. Vele bronnen, zoals boeken en familieleden. Maar ook de bezoeken aan Wenen waar ze beschrijft over toen en nu. Daardoor is het boek ook een leerzaam boek, het verleden van Broek op Langedijk wordt belicht. En ook over Oostenrijk in oorlogstijd wordt veel informatie gedeeld.

De schrijfstijl van Frances is beeldend maar objectief. Met daarbij informatie over de gebouwen, personen en plekken die een belangrijke rol speelden. Knap hoe dit is samengevoegd in dit verhaal, want ik me geen moment verveeld met dit boek. Zeer interessant.
4.5 ster

Meer recensies van Missmir