Aanrader

Boekleven 08 oktober 2019
Dit boek valt alleen al op door zijn cover. Prachtige tekeningen van verschillende illustrators en gouden letters en accenten op een donkere achtergrond. Heel goed gekozen! Het geeft meteen het gevoel dat je een boek vol mooie verhalen in je handen hebt, magisch.

Wat Helena en ik beide erg leuk vonden is dat de sprookjes uit verschillende landen afkomstig zijn. Dat brengt een stukje extra magie. Op de wereldkaart hebben we opgezocht waar de landen liggen en dit leek de verhalen nog sprekender te maken. Echt een grote toevoeging!

Een ander leuk gegeven is dat meisjes wat beter worden neergezet. Eens wat anders dan de lieflijke prinsesjes die je vaak tegen komt in verhalen. De meisjes in al deze verhalen zijn slim en moedig. Er is niets mis met prinsessenverhalen, die worden hier ook verslonden, maar daar zijn de vrouwelijke personages vaak afhankelijk. Leuk om op deze manier een aantal verhalen te bundelen waarin meisjes zelf hun boontjes doppen.

Het taalgebruik is soms een beetje lastig, er komen weleens moeilijke woorden in voor. Toch had dit boek iets over zich waardoor het Helena niet stoorde. De verhalen spraken misschien wel zo tot de verbeelding dat ze er helemaal in op ging en het verhaal goed genoeg kon volgen.

De verhalen over ‘Grietje en Hans’ en ‘De Sneeuwkoningin’ kenden we al maar de andere vier verhalen waren nieuw voor ons. Ook een pluspunt want er zijn meer mooie verhalen dan de hele bekende verhalen alleen. De lengte van de verhalen was overigens ook in orde. Niet te kort maar langer hadden ze ook niet moeten zijn. Nu werden ze niet langdradig maar kregen de verhalen wel de ruimte om goed uit de verf te komen.

Helena en ik waren het erover eens dat dit boek eigenlijk zelfs te weinig verhalen bevat… Van ons zouden er dus nog wel veel meer van dit soort mooie vertellingen uitgebracht mogen worden!

Meer recensies van Boekleven