Net zo briljant als De Wrede Prins!

Nicole Schelling 19 november 2020 Auteur
Wauw! Die kaft is alweer even mooi als die van De Wrede Prins. Dit keer geen goud, maar zilver en wat zijn die schutbladen weer fantastisch! Ik kon niet wachten om terug te keren naar de bijzondere wereld van de Faeries en was razend benieuwd hoe het verder zou gaan met Jude en Cardan. Vanaf de eerste pagina werd ik weer meegenomen naar Elfhame en het verhaal ging verder waar De Wrede Prins is geëindigd. Jude worstelt enorm met haar rol als hofmeester, terwijl Cardan haar het leven zuur maakt. De wrede spelletjes zijn nog lang niet afgelopen en Jude heeft er een dagtaak aan niet meegezogen te worden in de intriges en het verraad aan het Hof. De grimmige sfeer wordt gelijk weer goed neergezet en Jude moet er alles aan doen om als mens te overleven tussen de wrede Fearies. Jude is een heerlijk personage die geknipt is voor deze rol en ze schittert van dapperheid en moed. Zij en Cardan vormen de perfecte hoofdrollen en worden ieder op hun eigen manier op een briljante manier neergezet.

Net als het eerste boek, voelt ook dit verhaal weer melancholisch aan. Van vrolijke elfjes is geen sprake en nu wordt nog meer duidelijk tot wat voor dingen het gemene volk van Elfhame in staat is. De schrijfstijl van Black is geknipt voor dit verhaal en ze weet de sfeer perfect te creëren. Er gebeurt ontzettend veel in dit boek en ik moest er met mijn volle aandacht bij blijven om het te volgen. Als je ook maar even je aandacht laat verslappen, mis je iets. Over elk woord is nagedacht en iedere zin draagt een doel. Ik heb zelden een boek gelezen waarbij over ieder woord nagedacht lijkt te zijn. Nergens las ik een scène die niet van belang was of onbelangrijk leek. We leren nieuwe personages kennen, maar het draait uiteraard nog steeds om Jude en Cardan. Behalve alle intriges aan het Hof, sluimert hun romance door het boek heen. Het voert geen boventoon, maar is voelbaar aanwezig. Het broeit onderhuids en ik wilde er dolgraag achter komen hoe het zich zou ontwikkelen. Ondanks dat het niet vrolijk verhaal is, is het zo goed bedacht en uitgewerkt, dat je er geen afstand van wil doen en net als van deel 1, heb ik ook weer volop van dit vervolgdeel genoten. Het eind sloeg me omver en smacht gewoon naar een vervolg. Gelukkig hoeven we daar niet heel lang op te wachten, aangezien De Verbannen Koningin in april 2021 uitkomt! Ik kan in ieder geval niet wachten!

Meer recensies van Nicole Schelling