Een betoverend, emotioneel en mooi avontuur

Nienke 15 april 2024
Als er iets is waar ik van houd, zijn het boeken die gaan over boeken. Ik vind het fantastisch om te lezen over de magie van boeken, over het ontdekken van nieuwe werelden, het verzamelen van boeken en de liefde voor verhalen. Dit boek is precies zo'n boek.

We worden meegenomen in het avontuur van Henry om het verloren manuscript van Emily Brontë te vinden, het nieuwe leven dat Martha start nadat ze aan haar gewelddadige huwelijk is ontsnapt, en we ontdekken het leven van Opaline dat vergezeld wordt door boeken, maar dat doorspekt is van pijn en tragedie.

Ik vond dit boek echt fantastisch en vloog er doorheen. Het boek wordt vanuit drie perspectieven verteld, namelijk die van Opaline, Martha en Henry, en uiteindelijk komen deze verhaallijnen op een bevredigende manier samen. Ik heb gehuild om de manier waarop vrouwen in 1921 werden behandeld en ik heb vol trots voor de personages gejuicht.

Evie Woods weet de verhaallijnen van heden en verleden goed met elkaar te verweven en je herkend gelijkenissen in de verschillende gebeurtenissen. Ik vond dit erg goed uitgedacht. Daarnaast is het magische realisme een erg leuke toevoeging aan het verhaal. Het laat zien dat boeken je overal mee naartoe kunnen nemen en je kunnen laten dromen, net als dit verhaal doet; het speelt met verbeelding.

Dit boek was een zoektocht naar een verloren manuscript, een boekwinkel en het leven in één. Het was een fantastische zoektocht en ik vond het fascinerend om het verhaal langzaam samen te zien komen. Mijn hoofd maakte toen echt een vreugdekreetje.

Als boekenliefhebber is dit een boek wat je zeker niet kunt laten liggen. Het is een betoverend, emotioneel en mooi avontuur. Eentje die je zeker niet snel zult vergeten.

Bedankt uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke mening.

Meer recensies van Nienke