Een koortsdroom, maar wel een goede

Nienke 27 maart 2024
Dit boek voelde als een koortsdroom, maar wel een goede. Het is poëtisch, emotioneel en fantasierijk. De scheidslijn tussen realiteit en verbeelding is erg dun en, oh, wat kon ik hier van genieten. Niet weten wat echt is, net als Mary. Het is bijna filosofisch beschreven.

Dit boek is gevuld met atmosferische gotische beelden en het groeiende verdriet van Mary. Het is een emotionele weerspiegeling van het leven van Mary nadat ze een kind is verloren. We zien waarmee ze als vrouw in die tijd worstelt, de vrijheid van liefde waar Percy Shelley voor vocht, maar waar zij het niet altijd mee eens is, hoe ze zich niet altijd op haar plaats voelt, haar worstelingen met gevoelens voor een vrouw.

We volgen een pad van ambitie, dromen, verlangens, verdriet, anders-zijn en afgunst. Parallellen met Frankenstein zijn tussen de regels door te lezen. Over het creëren van leven, het verliezen van leven, het weer opwekken van leven. Al deze elementen staan centraal in het boek en zullen uiteindelijk leiden naar het meesterwerk wat Mary gaat creëren, namelijk Frankenstein. Dit boek laat zien hoe de moeder der monsters is ontstaan.

Mary is een prachtig, poëtisch, emotioneel verhaal vol met mysterieuze, gotische en verbeeldingsrijke elementen. Ik heb erg genoten van dit boek en vond het zeer intrigerend om Mary op deze manier te leren kennen. Eekhout weet ontzettend goed te spelen met de kracht van verbeelding en soms vroeg ik mij af of mijn hersenen een spelletje met mij speelden. De scheidslijn tussen wat echt is en wat niet is zeer dun en dat heeft Eekhout fantastisch gedaan.

Het boek is deels gebaseerd op feiten en deels heeft Eekhout haar eigen fantasie de vrije loop gelaten. De achterflap verwoord het perfect: Mary is een ode aan de verbeelding, een verhaal over creëren, over de onlosmakelijke band tussen fantasie en werkelijkheid. Dat is wat dit verhaal is en Eekhout heeft dit waanzinnig gedaan.

Bedankt uitgeverij De Bezige Bij voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke mening.

Meer recensies van Nienke