Fantastisch!

Nienke 05 maart 2024
Wie wil er nu geen boek hebben waarmee je deuren kunt openen die je overal naartoe kunnen brengen? Exact! Dat dacht ik dus ook, en onze hoofdpersoon, Cassie ook. Wanneer Cassie Het Boek der Deuren als cadeau krijgt van een trouwe klant in de boekhandel, gaat er een wereld voor haar open. Ze komt er al gauw achter dat het boek met al z'n magie een prijs heeft. Mensen willen het boek namelijk voor kwaadaardige doeleinden hebben. En dat niet alleen... Er bestaan veel meer boeken met krachten en magie. De ene nog gevaarlijker dan de ander.

Dit boek is alles wat ik hoopte dat het zou zijn en meer. Ik heb vol verbazing en op bepaalde momenten met open mond zitten lezen. Alles in dit boek is perfect uitgedacht, wordt opnieuw beleefd, vanuit andere hoeken beleefd of brengt het verhaal weer op de meest geniale manier samen. Alles, maar dan ook alles, is namelijk verbonden met elkaar en ik vond dit echt fantastisch om te ontdekken. Ongekend hoe knap dit is gedaan.

Het verhaal is verdeeld in meerdere delen en elk hoofdstuk bevat een titel in plaats van een nummer. Het verhaal is dan ook niet chronologisch en de perspectieven wisselen af, maar dit draagt juist bij aan het verhaal, aangezien we gaan tijdreizen, en omdat we het verhaal vanuit verschillende hoeken moeten meemaken.

De personages hebben allemaal hun eigen verhaal en sommigen bezitten verschillende boeken met krachten. De ene duisterder dan de ander. Van sommige personages heb ik zitten rillen, en ik moet toegeven, ik was bijna genoodzaakt om met een nachtlampje aan te slapen, want De Vrouw gaf mij echt de kriebels. Je zult er dan ook snel achter komen dat sommige personages duistere doeleinden hebben.

Alles in dit boek heeft een doel, elk personage draagt bij aan dit doel en alles is verbonden. Voor sommige lezers kan dit misschien complex overkomen, maar ik heb geen moment gehad dat ik de draad kwijt was. Brown legt alles duidelijk uit en heeft dit op spectaculaire wijze uitgedacht en in elkaar geknutseld. Het feit dat dit zijn debuut is, verbaast mij nog meer, omdat het zo ongekend goed is.

'Het boek der deuren' is dan ook een uniek, creatief en emotioneel verhaal. Het zit vol magische elementen, laat je geen moment vervelen en komt op bepaalde momenten toch wel erg dichtbij. Het geeft de liefde voor boeken weer en de verbintenis die boeken kunnen geven. Daarnaast bevat het geniale en goed uitgedachte plot twists en zit het vol actie en avontuur.

Ik kan niet wachten om te zien wat voor boeken Brown nog meer gaat schrijven. Dit was namelijk een fantastische start.

Bedankt uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke mening.

Meer recensies van Nienke