Salto

Nikkileest 25 februari 2024
Álfur is 12 jaar en woont in IJsland. Hij woont daar met zijn ouders en zijn broertje Eikie van 3. Álfur turnt op hoog niveau en gamet graag met zijn beste vriend. De vrienden dromen van een wereld buiten IJsland. Zuid Amerika roept! Naast dit gewone leven, is er van alles aan de hand met de familie van Álfur. Zijn tante was ooit de beste turnster van IJsland, maar niemand praat nog met of over haar en zijn broertje is gediagnosticeerd met autisme. De wereld van het gezin staat eventjes op zijn kop en Álfur zet er alles op alles op om zijn broertje van alles te leren.

Álfur heeft een ontzettend groot verantwoordelijkheidsgevoel en hij wil zijn broertje, kostte wat kost beschermen tegen de wereld. Dat is zo mooi, voor mijn gevoel wordt het boek daar echt door gedragen. Het liefst zou je in het boek stappen en hem een hele dikke knuffel geven en de zorgen die hij heeft weg nemen.

Ik had soms wat moeite met bepaalde benamingen en uitspraken in het boek. Het is een beetje lastig om dat in deze recensie helemaal uit te schrijven. In ieder geval vind ik dat de ouders van Álfur en hij zelf een hele mooie persoonlijke groei doormaken, ze maken niet alleen zelf een groei door maar ook echt als gezin en dat is heel fijn om over te lezen.

Verder is het verhaal vlot geschreven, de hoofdstukken zijn kort waardoor het goed te lezen is voor jonge tieners. Er gebeuren wel heftige dingen in dit boek, waardoor gevoelige tieners wellicht een beetje steun van een volwassene kunnen gebruiken. De auteur zorgt in ieder geval voor een moderne achtergrondsetting waardoor tieners ook op dat gebied worden aangesproken. Het verhaal is heel realistisch, er zullen menig lezers zich herkennen in dit verhaal, steun voelen of misschien een beetje begrijpen wat er in een ander om kan gaan. Een erg mooi geschreven verhaal is, dat zeker een plek verdient in menig boekenkast!

Meer recensies van Nikkileest