Terug

Nikkileest 17 maart 2024
Dit is het tweede deel in de duologie van Mel Hartman over George. Nadat we in Heen al met haar kennis hebben gemaakt gaat haar verhaal in Terug verder. Als je deel 1 nog niet gelezen hebt, lees dan verder na het hartje in verband met spoilers in de uitleg waar het verhaal over gaat.
Georges leven staat op zijn kop nadat ze ontdekte dat ze tunnels kon aanvoelen tussen haar wereld en andere werelden. Ze blijkt er ook als enige doorheen te kunnen reizen en dan weer terug te keren. Al blijkt nu dat haar moeder, de moeder die haar heeft achter gelaten bij het weeshuis, dit ook kan. George leert haar moeder kennen maar dat gaat niet van een leien dakje. Daarnaast wordt George ontboden bij ‘De schoonmaker’, de baas van de opleidingsplekken voor kinderen zoals George. Wat dit precies te betekenen heeft gaat George ontdekken in dit slotdeel.
Het was weer fijn om te vertoeven in een fantasy wereld die bedacht is door Mel Hartman. George vond ik in deel 1 al een ontzettend leuke meid en dit gevoel werd alleen maar versterkt tijdens het lezen van dit deel. Ze is super stoer, komt voor zichzelf op en heeft oog voor het verdriet van anderen. De wereld waarin zij leeft is ontzettend beeldend op papier gezet door de auteur. Je waant je echt naast George in de tunnels. De wezens die voorbij komen in dit boek zijn leuk (de meeste dan) en origineel bedacht. De locaties zijn gaaf en interessant om over te lezen. Ik vind zelf dat de auteur hele toegankelijke fantasy verhalen kan schrijven en dat laat ze dan ook maar weer mooi zien met dit boek. Je zou het boek in principe los kunnen lezen, maar dat maakt de leeservaring wel echt minder leuk.

George is een goed uitgewerkt personage en ik zou graag meer over haar lezen. Ik vond het einde een beetje uit de lucht vallen, het eindigt fijn, maar het gaat wat mij betreft iets te vlot. Maar ondanks dat was het een spannend, fijn weg lezen avontuur, op naar de volgende van deze auteur!

Meer recensies van Nikkileest