Sterk debuut

Our Library Belgium 03 februari 2024
Eén van mijn leesdoelen voor 2023 was meer thrillers van eigen bodem lezen. Mede dankzij de World of Thrillers boekenclub heb ik wat nieuwe Nederlandstalige auteurs kunnen ontdekken. Maar ook wanneer ik de boekenwinkel bezocht, probeerde ik wat vaker te kiezen voor boeken van Nederlandse of Vlaamse auteurs.

Zo kwam ook Ik kan je redden - het debuut van Sofie Delporte - terecht in mijn boekenkast.

Het verhaal speelt zich onder meer af in de polders van Lampernisse. Mijn vriend en ik hebben een tijdje in Ieper gewoond en ik vond het leuk om zo nog eens aan de ruime omgeving daar herinnerd te worden.

Het hoofdpersonage Olivia vond ik een gecompliceerd personage. Haar eerste indruk was niet al te positief en ook bij haar collega's maakt ze zich niet populair. Wanneer ze op de vingers getikt wordt, blijft ze in eerste instantie gewoon verder haar ding doen. Toch wel een groot contrast tussen dit gedrag en hoe ze zich laat doen door haar moeder.

Anderzijds was haar doorzettingsvermogen op professioneel vlak wel iets wat ik wist te appreciëren. Doorheen het boek was er ook een evolutie in haar gedrag merkbaar. Uiteindelijk gaat Olivia privé meer van zich afbijten en op werkvlak leert ze beter samenwerken met haar collega's. Zo kwam ze voor mij ook sympathieker over.

Persoonlijk vond ik het niet merkbaar dat dit pas een debuut is. Het onderzoek is interessant om te volgen en goed opgebouwd. Ook al staat het boek niet vol actie; je wordt wel nieuwsgierig genoeg gemaakt om te willen verder lezen.

In het begin leek het hoofdthema van dit boek in de richting van transmigratie te gaan, wat ik voor een thriller minder interessant vind. Gelukkig was dat niet het geval en wisten zowel het privéleven van Olivia als het onderzoek mij te boeien.

Je hebt er eerst het raden naar, maar wat de hoofdstukken over het heden en verleden gemeenschappelijk hebben, wordt langzaam maar zeker duidelijk en die verhaallijnen heeft Sofie erg goed met elkaar kunnen verbinden.

Hier en daar waren er voorspelbare details, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt doordat het verhaal eindigde met een sterk plot.

Een prachtig debuut dat naar meer smaakt. Ondanks het feit dat ik in het begin wat moeite had met Olivia, vond ik haar personage goed uitgewerkt en wil ik vaker over haar lezen.

Meer recensies van Our Library Belgium