Hartverwarmende cozy crime

In het Regency Grand Hotel valt plots de bekende schrijver Mr. Grimthorpe dood neer. Bij een vorig overlijden in het hotel werd Molly valselijk beschuldigd, dus ook bij deze zaak is Molly de nummer 1 verdachte voor rechercheur Stark.

Het eerste boek rond Molly heb ik niet gelezen en dat was gelukkig ook niet nodig om te kunnen volgen in dit verhaal. Mocht je de kans hebben, zou ik je aanraden om toch eerst te starten met Het kamermeisje, alleen al omdat Molly zo'n leuk en positief hoofdpersonage is.

Het is onmogelijk om haar niet leuk te vinden. Al had ik in het begin meermaals moeite met het onderscheiden van Molly als kind en als volwassene wanneer er gewisseld werd tussen heden en verleden. Niet omdat de overgang niet duidelijk was, maar omdat het dan net dezelfde karaktereigenschappen waren die het meest aanwezig waren.

Dat beterde wel naar mate het verhaal ernstiger werd. Dan kwam ook de meer serieuze kant van Molly bovendrijven. Hoewel de verhaallijn ernstiger werd, bleef het onderzoek naar de dood van Mr. Grimthorpe vrij oppervlakkig. Zelf ben ik voor een thriller fan van een gedegen onderzoek en dat miste ik wel, maar anderzijds is dat minder van belang bij een cozy crime.

Prose schrijft vlot en ondanks wat er in het hotel gebeurd is, blijft het allemaal luchtig. Wanneer de ontknoping in zicht kwam, werd het verhaal wel serieuzer. Dit kwam zeker ook door Molly's moeilijke jeugd en wat de oma van Molly vroeger heeft meegemaakt.

In het heden moet Molly de verdenking van zich afschudden en zoekt ze zelf uit wat er gebeurd is. Hierin vond ik dat rechercheur Stark als politie zijnde te veel op de achtergrond bleef. De verdachte die ik voor ogen had was niet de uiteindelijke dader, dus die verrassing was wel positief.

Heden en verleden werden op de juiste momenten afgewisseld waardoor ik alsmaar verder wilde lezen om de ontwikkelingen in beide verhaallijnen te volgen.

De mystery guest bevatte voor mij alles wat een goede cozy crime moet hebben: een vlotte en luchtige schrijfstijl, niet al te ingewikkelde personages en een goed bedachte ontknoping. Maar dat cozy crime niet alleen makkelijk leesvoer is, heeft de auteur met dit boek bewezen. Ze heeft er enkele zware thema's in verwerkt zonder dat het geheel te somber werd.

Prose is er met glans in geslaagd om jou als lezer te laten voelen hoe sterk en warm de band tussen Molly en haar oma was. Molly zelf voelde meteen heel vertrouwd aan en dat was voor mij een van de betere elementen uit dit boek. Ik kan je dit boek van harte aanbevelen als je houdt van mysterie met een feelgood touch!

Dank aan VBK Belgiƫ & AmboAnthos voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Our Library Belgium