Tragisch en indrukwekkend.

Peter Marks 20 oktober 2019
Twee broers Thomas en Simon leiden ver van elkaar een eigen leven. Zij zien of spreken elkaar zelden. Hun motto is: Geen bericht, goed bericht. Na het overlijden van hun moeder, is hun vader getrouwd met de zus van hun moeder. Die tante vertoonde geen spoortje liefde. Integendeel. Zodra Thomas en Simon de kans kregen, verlieten zij het gezin.

Thomas woont op een zolderkamer in bij een oud binnenschippersechtpaar. Zelf werkt Thomas bij de koopvaardij en is drie weken met verlof. Tijdens een wandeling wordt hij door een auto aangereden en komt in een ziekenhuis terecht. Vanwege zijn verwondingen is hij aan bed gekluisterd. Daar ontmoet hij Maria, een bevallige verpleegkundige. Tijdens de momenten van verzorging toont Maria meer dan een normale aandacht voor Thomas. Dat dit door Maria haar collega’s niet wordt gewaardeerd, blijkt wel als Maria onverwacht uit het ziekenhuis verdwijnt. Maria heeft het hoofd van Thomas op hol doen slaan. Verlieft als hij is gaat Thomas naar Maria op zoek.

De zoektocht leidt naar een boerderij, waar hij de moeder van Maria aantreft. Maria is daar niet. Haar moeder weet niet waar Maria is. Dan begint zij te vertellen hoe zij van Maria zwanger werd. - Hij drukte mij stijf tegen zich aan en zijn handen zochten gretig een weg onder mijn kleren. Hij lag boven op mij en had mijn polsen in een ijzeren greep. -
Het is voor het eerst dat Thomas uit de eerste hand iets hoort over een ongewenste zwangerschap.

Als Thomas weet waar Maria woont, wordt het contact hersteld. Zij besluiten te trouwen. Echter van een leuke zorgzame vrouw, zoals Maria in het ziekenhuis was, is niets meer over. Al op de dag van het huwelijk gedraagt Maria zich kil. Van de huwelijksnacht stelde Thomas zich veel voor, maar komt bedrogen uit. Thomas maakt zich zorgen en vraagt zich af of het nog goed komt. Thomas wordt op zijn wenken bediend als Lena, een nieuwe collega, bij hem komt werken.

Simon werk als onderhoudsmonteur bij het openbaar vervoer in Amsterdam. Hij woont in bij een echtpaar. De man van zijn hospita Froukje blijkt van de herenliefde te zijn. Froukje heeft daar geen moeite mee en ziet kans om Simon in haar bed te krijgen. -Zij lag bevallig met haar benen wijd op hem te wachten.-
Dat gaat goed tot de man van Froukje eerder thuis komt dan verwacht. Aan de heimelijke ontmoetingen komt een eind met als gevolg dat Simon elders onderdak moet vinden.
Onverwacht komt Simon Froukje tegen. Froukje, die niet verbergt dat zij zwanger is, vertelt aan Simon dat zij bericht heeft gekregen dat Simon zijn vader is overleden.

DE VERDWIJNING VAN MARIA, geschreven door FREEK VAN APELDOORN en als eerste druk in 2016 uitgegeven door uitgeverij Elikser, is indrukwekkend. Bijzonder hoe de belevenissen van de personages van beide broers worden uitgelicht. Je leeft met ze mee.

Meer recensies van Peter Marks