Veronika besluit te sterven

Peter B 24 april 2020
Synopsis : Veronika wil zelfmoord plegen, haar poging mislukt, en ze komt in ’n instelling in Ljubljana in Slovenië terecht. Daar krijgt ze te horen dat haar hart zodanig beschadigd is, dat ze nog maar ’n kleine week te leven heeft. Nu moet ze in ’n ijltempo beslissen of ze nog iets wil maken van de korte tijd die haar nog rest; hierbij wordt ze door haar medepatiënten beïnvloed, of gestuurd, of gehinderd, of geholpen, … wat het precies is moet ze nog ondervinden of uitmaken …

Het boek deed me ’n beetje aan de film Magnolia (1999) denken. Eigenaardige vergelijking misschien ? In die film worden de levens van verschillende personages met elkaar verweven, die langs verschillende wegen met elkaar verbonden zijn.
In het verhaal van Veronika worden eveneens de parallelle levens van haar medepatiënten geschetst en de omstandigheden hoe ze uiteindelijk in de instelling terecht gekomen zijn. Allen hebben zij toch nog ’n doel voor ogen, en zullen het gedrag en het besluit van Veronika bepalen.
Het einde van het verhaal heeft ’n verrassing voor de lezer, reden om dit (redelijk dunne) boekje uit te lezen. In ’n paar dagen was het voor mij geklonken.

Het boek is ’n typische Paulo Coelho (eerder gelezen werken met goede appreciatie zijn voor mij “De beschermengel“ en “De spion”, iets minder de “De alchemist”), geen zwaarwichtige filosofieën, maar eerder luchtige verhalen met een vleugje esoterie, mystiek, zelfs een tikkeltje flower power, tot hiertoe de beste die ik al van hem heb mogen lezen.

Meer recensies van Peter B