Wanneer begon de mens nu eigenlijk met praten?

Iedereen die begaan is met taal, zal zich ooit wel afgevraagd hebben, waar en wanneer taal ontstaan is. Op deze vraag probeert Sverker Johansson een antwoord te bieden.

In zijn voorwoord geeft de auteur al aan dat kinderen rond de leeftijd van vier zich voortdurend vragen stellen die beginnen met ‘waarom’. Het antwoord dat ze op hun vraag krijgen, leidt meestal opnieuw naar een waaromvraag, etc. Tevens duidt hij waarom dit boek er moest komen en geeft hij zijn fascinatie voor taal weer, in de wetenschap dat de contouren van de puzzel wel gelegd zijn, maar dat het niet duidelijk is, of er puzzelstukjes ontbreken.

Naast het voorwoord en de inleiding is het boek ingedeeld in drie hoofdstukken: deel 1 – over taal, deel 2 over de oorsprong van het bestaan en deel drie over de oorsprong van taal.

In deel 1 probeert de auteur de menselijke taal te verduidelijken aan de hand van o.a. taalkundige begrippen en grammatica. Tevens stelt hij de vraag of andere wezens ‘taal’ bezitten.

In deel 2 handelt het niet expliciet over taal, maar eerder over het ontstaan van mens en dier, met een deeltje over hun expressievormen.
In deel drie heeft de auteur het dan meer over taal, specifiek over de oorsprong van taal, over de eerste talen, over spreken en over de oertaal.
In zijn boek gaat de auteur de confrontatie aan met taalkundige en invloedrijk taalwetenschapper Noam Chomsky, wiens theorieën over de generatieve grammatica in de zestiger jaren een revolutie betekenden in de taalwetenschap. Zijn uitgangspunt was dat de structuur van grammatica in ons brein is aangeboren. Johansson gaat echter uit van een ‘puzzelcommunicatie’, waarbij tussen ontvanger en zender deeltjes (puzzels) worden uitgewisseld, die uiteindelijk tot een taal leiden.

De oorsprong van taal is een heel lijvig boek geworden, waarbij je als lezer heel wat inzichten/theorieën krijgt over de ontwikkeling en het ontstaan van taal, zowel bij mens als bij dier.

Het boek leest niet als een roman, maar is eerder een semi-wetenschappelijke benadering over het ontstaan van taal. Als niet-wetenschapper moet je dit boek in stukken lezen, anders raak je snel de draad kwijt en is het niet meer bevattelijk. De auteur heeft een uitermate goede poging ondernomen om de oorsprong van taal te verklaren en te benaderen.

Naast een verantwoording voor de gebruikte illustraties is achteraan in het boek – voor de liefhebber – nog een hele interessante leeslijst te vinden die aan dit onderwerp verwant is.

Het daaropvolgende register is een dankbaar instrument om snel onderwerpen (terug) te vinden en opzoekingen in het boek te doen.
Voor het degelijke onderzoek naar en over dit interessante onderwerp waardeer ik dit boek graag met 4 sterren

Meer leuke en interessante recensies te lezen op: www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters