Relaas van flatbewoners in een hippe Gentse buurt.

Pierre MG Peeters 15 oktober 2020

Maison Beige is het fantastische debuut van de Gentse auteur Elke Lenders.
Het verhaal speelt in een modern appartementsblok, gelegen aan Dok Noord, een hippe Gentse buurt in volle ontwikkeling.
In Maison Beige volgen we acht kleurrijke personen met hun eigen persoonlijkheid, hebbelijkheden, verlangens, perspectieven …

Op het eerste gezicht hebben deze figuren, buiten het feit dat ze buren zijn en elkaar kruisen in de gemeenschappelijke delen van het gebouw, geen enkel uitstaan met elkaar … maar schijn bedriegt en niets is wat het lijkt. Hun levens zijn op de een of andere manier met elkaar verbonden en verweven. Beetje bij beetje worden geheimen blootgelegd, worden vragen ingelost en stevenen we naar een verrassende ontknoping.

Elke Lenders wist in acht hoofdstukken – met subhoofdstukken voorafgegaan met korte op zich nietszeggende titels zoals ‘vijg’ ‘appel’ ‘pannenkoeken’ ‘Chili’ … maar die tijdens het lezen wel duidelijk worden – acht hoofdpersonages heel herkenbaar neer te zetten en uit te diepen. We kunnen ons in hun leefwereld inleven en vernemen meer over hun achtergrond, over hun relatie(s), over hun werk, over hun zorgen, over hun onderlinge verhoudingen en spanningen … Nooit had ik de indruk dat de schrijver persoonskenmerken en feiten zonder doel neerschreef. Alle tekst in dit boek heeft zin en een doel.

Dit appartementsblok en zijn bewoners kan neergezet worden in eender welke stad/gemeente ter wereld, maar fijn dat Elke koos voor de mooie bruisende Oost-Vlaamse hoofdstad Gent.

Het boek is echter meer dan een ode aan Gent en een beschrijving van plaatsen, situaties en personen. Er is ook een boodschap, een eyeopener, nl. vooroordelen in al zijn aspecten. Het vooroordeel bv. dat je nooit mag afgaan op iemands uiterlijk, dat enkel gekleurde personen huizen poetsen en een dief is of kan zijn, dat kinderen in je voetsporen zullen treden, dat je jezelf nooit mag wegcijferen, dat je nooit in het leven zult slagen … Heel veel herkenbare boodschappen, feiten, situaties … die je als lezer aan het denken zetten, want zeker en vast schuilt er in ieder personage iets van onszelf!

De auteur heeft een vlotte beschrijvende en beeldende schrijfstijl. Het boek leest erg vlot weg, verveelt nooit en zoals de covertekst meegeeft, is het inderdaad ‘een filmisch verhaal vol intrigerende personages in een Gentse bruisende site.’ De verschillende verhaallijnen schuiven als een puzzel in elkaar en leiden naar een speciale ontknoping!

Tijdens het lezen heb ik meermaals hardop gelachen, soms eens de wenkbrauwen gefronst en op het puntje van mijn stoel geschoven.

Het is een mooie paperbackuitgave met een speciale en kleurrijke cover. In de voorflap zijn uitsnijdingen gemaakt die ramen voorstellen, met op de binnenflap silhouetten van een deel van de Maison Beigers.

Een waarschuwing: als je eenmaal aan dit boek begint, wil je het uitlezen, het is een echte pageturner.
Voor het mooie concept, de setting en duiding, de mooie cover en voor uren leesplezier waardeer ik dit boek graag met 4,5 sterren.

Meer leuke en interessante recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters