Meeslepend verhaal tegen de achtergrond van een geloofsoorlog!

Stad van tranen is het vervolg op Tijden van vuur en deel twee van de boekenserie over de Hugenotenoorlogen.

De katholieke Minou en hugenoot Piet Reydon zijn ondertussen getrouwd en hebben twee kinderen. Minou is thans kasteelvrouw in het erg onrustige Frankrijk van 1572. Samen met haar man reist ze naar Parijs om het omstreden Koninklijke huwelijk tussen Marguerite – zus van koning Karel IX – en Henri van Navarra bij te wonen. Iedereen hoopt dat door dit huwelijk de strijd tussen katholieken en hugenoten eindelijk stopt. Het huwelijk mondt echter uit in de Bartholomeusnacht en in gans Frankrijk breken er rellen uit. Tot overmaat van ramp raken ze hun dochter Martha kwijt in de onlusten. Minou en Piet vluchten tenslotte naar Amsterdam, Marthe achterlatend en onwetend waar of bij wie ze is.

In Amsterdam proberen ze hun leven opnieuw op de rails te krijgen en Piet gaat op zoek naar geheimen uit zijn verleden. Komt alles goed? Vinden ze Martha terug? Hoe verhouden de verschillende geloofsovertuigingen zich verder tot elkaar? Komt er al dan niet toenadering?

Kate Mosse heeft opnieuw een prachtig boek geschreven over een onuitwisbaar gegeven uit onze geschiedenis, hier en daar wat aangepast om tot een mooi sluitend en leesbaar verhaal te komen.

Stad van tranen vangt aan met een verrassende proloog die zich in 1862 afspeelt in Franschhoek (Zuid-Afrika). Het boek is ingedeeld in vier grote hoofdstukken waar telkens twee steden centraal staan. De auteur overbrugt een tijdspanne van 12 jaar (1572 – 1584) om te eindigen met een epiloog in 1594 in Chartres.

Uit alles blijkt dat de auteur zich heel erg heeft verdiept en onderzoek pleegde over dit onderwerp. Heel erg levendig kan zij de tijdsgeest neerschrijven, de personages plaatsen, de gewoonten en gebruiken beschrijven. Het is alsof je als lezer midden in het gebeuren staat.

Het is een boek dat niet verveelt, maar dat je ook niet een-twee-drie uitleest. Daarvoor is het onderwerp te complex en het verhaal te mooi. Het is leuk dat de auteur vooraan in het boek een historische achtergrond schetst, zodat je als lezer weet wat te verwachten. Deze schets wordt gevolgd door een lange lijst van personages die hun rol hebben in het boek.

Waar het verhaal in Tijden van vuur zich vooral in Zuid-Frankrijk situeerde en de verboden liefde behandelde, speelt het huidige boek noordelijker van Parijs naar Amsterdam, met heel erg leuke beschrijvingen over en weetjes van het middeleeuwse Amsterdam met als rode draad de vermissing van Marthe.

De auteur heeft een vlotte, meeslepende, beschrijvende en leesbare schrijfstijl. Ik heb me geen seconde verveeld en kan dit boek uitermate aanraden aan liefhebbers van historische literatuur en die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de Lage Landen.

Voor het mooie concept, de setting en duiding, de mooie cover en voor het uren leesplezier waardeer ik dit boek graag met vijf sterren.

Meer leuke recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters