Een geweldig debuut en een veelbelovende toekomst!

Priscilla 13 juli 2019
Het boek begint met een spannend proloog dat meteen de toon zet voor de rest van het boek. Mysterieus en spannend.
Je maakt kennis met Charlotte (Charlie) wiens moeder tien jaar geleden verdween en haar en haar zusje achterliet bij hun vader. Er is veel gespeculeerd na haar verdwijning en in de jaren er na, maar Charlie en haar familie lijken nu in rustiger vaarwater te verkeren. Charlie zit op een kostschool en heeft het hier naar haar zin, ook is zij uitverkoren om zich bij een groep studenten aan te sluiten, die zichzelf de A’s noemen. Hiervoor moet zij alleen nog door haar ontgroeningsfase heen komen. Als op een avond tijdens een van de riskante opdrachten de broer van haar moeder verschijnt met een boodschap, wordt Charlie aan het denken gezet over de verdwijning van haar moeder en slaan de twijfels toe.
Heeft haar moeder hen wel echt in de steek gelaten?
Duistere gebeurtenissen zowel in heden als verleden kruisen elkaar en vegen de grond onder de voeten van Charlie vandaan. Is zij sterk genoeg om op te staan en kan zij haar eigen leven nog redden als de duistere waarheid eenmaal aan het licht komt?

Dit verhaal is opgedeeld in 4 delen en alle delen bevatten het verhaal vanuit Charlie, maar ook hoofdstukken vanuit haar moeder Grace en vader Alistair uit het verleden. Deze hoofdstukken uit het verleden wisselen af van voor het trouwen van haar ouders en na het trouwen van haar ouders. Samen is alles een mooi geheel aan heden en verleden en een zeer uitgewerkte achtergrond.

De delen in dit boek geven duidelijk een begin, midden en einde aan en maakt samen met de niet al te lang hoofdstukken het lezen zeer prettig!

De gebeurtenissen in dit verhaal maken het verhaal zeer spannend en voelbaar is hoe het plot wordt opgebouwd qua spanning. Je krijgt steeds meer kleine stukjes informatie en in je hoofd ontstaat langzaamaan een beeld dat door deze informatie gevormd wordt.

Door deze prachtige opbouw en daarnaast een aantal onverwachte wendingen in het verhaal, is het boek tot en met de laatste pagina ontzettend spannend!
De auteur heeft absoluut een geweldige schrijfstijl en heeft veel aandacht besteed aan de uitwerking van alle facetten in het verhaal! Dit is goed terug te zien in de thema’s, familiebanden en vriendschappen.

In dit verhaal vind je diverse thema’s terug; familie, vriendschap, liefde, verschillen tussen rijk en arm maar ook verschillen in waarden en normen. Zou jij bereid zijn te liegen om je eigen dromen te kunnen blijven najagen? Het erbij horen is ook een belangrijk topic in dit boek. En hoever zijn mensen bereid hiervoor te gaan?

Personages
Het hoofdpersonage in dit boek is uiteraard Charlie. Elizabeth heeft absoluut veel tijd gestoken in de ontwikkeling van haar personage, dit komt duidelijk naar voren in het verhaal. Haar karakter wordt duidelijk omschreven evenals de onzekerheden die zij ervaart en de dingen die haar aan het twijfelen brengen. Charlie wil er net als iedere jong-volwassene bij horen, maar gaandeweg begint haar twijfel toe te slaan en vraagt zij zichzelf af hoever zij bereidt is om te gaan. Dit zelfde geldt wat betreft haar zoektocht naar de waarheid. Zij ontdekt verschrikkelijke feiten en moet en zal weten wat er met haar moeder is gebeurd. Hierdoor komt zij terecht in een lastige situatie en zal zij een belangrijke keuze moeten maken; haar eigen veiligheid of de waarheid?
Charlie maakt in dit boek als personage echt een ontwikkeling naar volwassenheid door en dat vind ik persoonlijk echt gaaf om te zien!

Naast Charlie lezen we enkele hoofdstukken vanuit haar moeder Grace en vader Alistair. Heel duidelijk komt naar voren hoe deze personages in elkaar zitten en dit geeft absoluut extra dynamiek aan het verhaal. Deze achtergrondinformatie is van grote waarde.

Naast Charlie hebben we haar vriendinnen op school, haar familie van beide kanten, neef Leo, zusje en leden van het geheime groepje A’s, waaronder Royce Dalton.
Allen hebben zeker een toegevoegde waarde, al vond ik het persoonlijk erg jammer dat haar zusje niet heel erg in het verhaal is betrokken. Ze zit op een andere school natuurlijk, maar heeft toch de gedeelde familie met haar zus.

Royce Dalton en zijn moeder Margot vond ik zeer interessante personages in het boek en hebben zeker gezien de verhaallijn een extra boost aan het verhaal gegeven! Briljant hoe de auteur deze personages heeft weten neer te zetten!

Dan hebben we natuurlijk ook nog Claire de vriendin van Grace en haar zoon de leuke Greyson!
Greyson is absoluut mijn held in het verhaal! Af en toe heb ik gewoon behoefte aan een stabiele factor en hij was er absoluut een. Eentje waarvan ik echt blij ben dat hij in het verhaal zit!

Conclusie
‘Al die mooie vreemden’ is HET debuut van Elizabeth Klehfoth. Ja, ik benadruk het nog maar eens... een debuut.
Na het lezen van dit boek kan ik mij bijna niet voorstellen dat dit haar eerste boek is.
Het boek leest zo natuurlijk, de schrijfstijl is absoluut geweldig (fenomenaal wat mij betreft), dat het lijkt alsof ze al zoveel jaren langer schrijft!
Wat mij betreft belooft dit boek nog heel wat moois voor de toekomst!

Dit debuut heeft alles wat je zoekt; de juiste thematiek, spanning, liefde, humor, maar bovenal een heerlijk verhaal wat je laat doorlezen totdat je bij de laatste pagina bent aanbelandt.

En laat je niet misleiden door het stempeltje Young Adult, want wat mij betreft is dit boek meer dan geschikt voor volwassenen!

Ik heb er absoluut van genoten en kan niet wachten op een volgend boek!

Meer recensies van Priscilla