Zeer inspirerend!

Priscilla 30 maart 2024
Fans van de boeken van Diana Gabaldon (de Reiziger- serie) en met name de daarop gebaseerde tv serie ‘Outlander‘, kennen Sam Heughan uiteraard. Hij vertolkt het personage van Jamie Fraser.

Eerlijk is eerlijk, Sam Heughan is een knappe verschijning en naar wat ik hoor is hij geknipt voor zijn rol in de serie.

Zelf las ik de boeken en keek ik de tv serie niet.

Wat mij het meest aan Sam Heughan intrigeert, is dat hij een Schot is en ook nog eens zijn wandeling over de West Highland Way met ons deelt in zijn boek ‘Mijlpalen‘.

En wat een reis was dit!

In dit boek neemt Sam Heughan ons niet alleen mee op een wandeltocht over de West Highland Way, welke van Glasgow tot Fort William loopt (dwars door de hooglanden), maar hij wisselt ook af met delen uit zijn persoonlijk leven.

En zijn persoonlijk leven is een leven vol pieken maar zeker ook dalen. En dit was bijzonder om te lezen.

In ‘Mijlpalen‘ lezen we het verhaal van iemand die door het spontane idee van een wandeltocht, uiteindelijk stilstaat bij hoe zijn leven is verlopen, welke ontwikkelingen hij heeft doorgemaakt en wat er nu daadwerkelijk toe doet in het leven.

Sam vertelt de lezer over hoe hij is opgegroeid en hoe hij vooral door zijn creatieve moeder en oudere broer is gevormd in zijn jongere jaren. Met een vader die ontbrak in zijn leven, vervulde zijn moeder meerdere rollen. Ze zorgde ervoor dat haar zonen niets tekort kwamen.

Sam vertelt over zijn liefde voor theater. Zijn liefde voor het spelen van een rol waarin hij zich kan verliezen en vertelt vooral ook, hoe ontzettend moeilijk het is om jezelf te onderscheiden van al die anderen die net als jij acteur in een grote productie zouden willen zijn.

Dat de weg naar zijn uiteindelijke doorbraak zeker niet over rozen is gegaan, wordt absoluut meer dan duidelijk.

Vooral voor de fans hoop ik dat, net als bij mij, de menselijke kant van Sam duidelijk wordt. Dat je niet zomaar acteur wordt en dat als het lukt, je ook nog gewoon een mens bent die zijn werk doet.

Sam vertelt ons over alle ups en downs, zijn onzekerheden als acteur, maar ook de dingen die hij soms deed ten koste van zichzelf.

Dat dit wordt afgewisseld met het hier en nu tijdens zijn wandeltocht, maakte het boek voor mij absoluut prettig leesbaar.

Behalve dat hij heerlijk kan schrijven en ook de nodige humor weet toe te voegen, zie je door beide kanten te lezen een hele mooie ontwikkeling ontstaan.

En wat is er mooier dan het mee mogen beleven van een ontwikkeling van een mooi mens?

Sam’s passies voor het toneel, zijn werk, zijn whisky en Schotland komen prachtig en duidelijk over.

Vooral zijn inspirerende wandeltocht, waarbij hij zeer waardevolle ontdekkingen doet over zichzelf, zet de lezer aan het nadenken over diens eigen leven.

Dit boek, het verhaal van Sam en daarnaast zijn belevenissen van zijn wandeltocht, brachten mij voor mijn gevoel op de één of andere manier heel dicht bij Sam.

En alhoewel ik hem als acteur dus eigenlijk niet ken, ben ik toch op een bepaalde manier van hem gaan houden als de persoon die hij is.

Conclusie
‘Mijlpalen‘ is wat mij betreft een ontzettend inspirerend boek.

Voor de fans is het leuk om de persoon achter de acteur te leren kennen, maar dit is ook zeker het geval voor mensen zoals ik die het boek oppakken vanwege Schotland en een bijzondere wandeltocht.

Het was een feestje om met Sam mee te mogen op zijn inspirerende hike waar hij zichzelf met regelmaat tegen komt, maar waar hij ook een prachtige ontwikkeling doormaakt.

Voor mij kwam absoluut duidelijk naar voren dat het leven in het hier en nu ontzettend belangrijk is.

Een ieder wordt op de reis door het leven geconfronteerd met zichzelf en de dingen die er nog te leren zijn.

Een prachtig en inspirerend boek over een prachtig mens dat net als iedereen elke dag weer iets leert over zichzelf en ernaar streeft om zichzelf te zijn in een wereld die soms om iets anders vraagt.

Meer recensies van Priscilla