Wederom een heerlijk verhaal!

Priscilla 21 april 2024
In ‘Love, Theoretically‘ volgen we het verhaal van Elsie die, hoe kan het ook anders, werkzaam is in de academische wereld.

Toen Ali Hazelwood’s eerste boek verscheen, had ik nooit kunnen bedenken dat ik verhalen met een academisch thema, zo heerlijk zou vinden. But confession: ik verslind ze!

Elsie heeft nauwelijks een cent te makken ondanks haar huidige baan. Eigenlijk is ze in haar vakgebied een werkeloze theoretisch natuurkundige. Een baan bij het MIT zou dus een droom zijn die uitkomt.

Tijdens de sollicitatie procedure wordt ze geconfronteerd met haar aartsvijand. Elsie laat zich echter niet van de wijs brengen en gaat er voor 200% voor.

Maar krijgt ze wel een eerlijke kans?

‘Love, Theoretically’ is net als eerdere boeken van Ali, weer heerlijk vlot geschreven.

Ondanks de wetenschappelijke termen en topics, zit je vrijwel moeiteloos meteen in het verhaal. Geen wetenschappelijke kennis vereist dus!

Ali Hazelwood is, zoals inmiddels bekend, uitgebreid in haar schrijven. Ze is gedetailleerd in haar uitwerking. In het geval van dit nieuwste boek, in vergelijking met de andere twee, vond ik het iets ‘te’ gedetailleerd soms.

Het verhaal is volledig geschreven vanuit Elsie. Vooral in de eerste helft van het boek zitten we enorm in haar hoofd.

Dit voelde soms wat langdradig en dialogen ontbraken hier en daar nog.

Desalniettemin ben ik daardoor wel enorm van Elsie gaan houden. Want dat ze een interessante, vlotte jonge vrouw is, wordt meer dan duidelijk.

Ook zorgt het zeker voor een fijne verdieping van haar personage waardoor haar karakter goed naar voren komt. Dit levert uiteraard verderop in het verhaal een positieve bijdrage aan de ontwikkeling die we haar zien doormaken.

Ook Jack, aartsvijand nummer één, is wat mij betreft goed uitgewerkt. Knikkende knietjes toch wel als deze man zijn intrede doet in dit verhaal.

De dynamiek tussen Jack en Elsie is vanaf het begin af aan geweldig. Hun dialogen brengen het verhaal echt tot leven.

De tropes, ‘fake dating‘, ‘enemies to lovers‘ en ‘miscommunication‘ komen wat mij betreft volledig tot hun recht en geven de nodige zinderende spanning.

Behalve Ali’s wens om lezers te attenderen op bestaande moeilijkheden in de academische wereld, geeft ze met haar personages ook nog andere belangrijke boodschappen mee als je het mij vraagt.

Eerlijkheid staat enorm centraal in dit verhaal. Ook maakt Ali duidelijk hoe belangrijk het is om voor jezelf te zorgen en jezelf te kunnen zijn.

Wat betreft de spicy scenes (YAY!), geeft ze de lezer ook mee hoe belangrijk eerlijkheid hierbij is.

Hoe normaal het is dat je wensen en voorkeuren aan je bedpartner aangeeft zodat je samen, met wederzijdse respect, vertrouwen en toestemming, optimaal van elkaar kunt genieten.

Naast Elsie en Jack, ontmoeten we natuurlijk meerdere personages die een fijne en interessante bijdrage leveren aan het verhaal. En! We zien oude bekenden terug!

Ondanks dat Ali deze keer, naar mijn mening, iets teveel uitweidt over de academische wereld en we in het begin veel in Elsie’s hoofd zitten, heeft ze met ‘Love, Theoretically‘ weer een heerlijk verhaal geschreven.

Het verhaal bevat de juiste dosis spanning op verschillende vlakken en de dialogen en dynamiek tussen de personages zijn goed uitgewerkt.

Ook de humor vond ik weer fantastisch!

Het verhaal sluit af met een fijn epiloog en ik kijk nu al uit naar het volgende boek van Ali Hazelwood!

Conclusie
Als je ook het dankwoord leest van Ali Hazelwood, kom je te weten dat ze soms onzeker is over haar verhalen.

Wat mij betreft absoluut NIET nodig.

Ali heeft vanaf het eerste boek laten zien dat ze met een vlotte schrijfstijl, interessante personages en verschillende tropes binnen een academische wereld harten kan veroveren.

Ik krijg geen genoeg van haar verhalen en de humor en de dynamiek tussen de personages laten mij pagina na pagina omslaan.

Ik heb absoluut een nieuwe favoriete auteur in het genre van romantiek en feelgood!

Meer recensies van Priscilla