Prachtig debuut ! Vol emoties en liefde!

Priscilla 14 juli 2019
Het verhaal is vanaf de start al een verhaal van gebeurtenissen. Olivia worstelt al jaren met een groot verdriet, schuldgevoel en draagt een groot geheim met zich mee. Een geheim dat ze tot op heden alleen met haar beste vriendin Ella heeft willen delen.
Dan raakt Olivia betrokken bij een ongeval en dit zet haar leven op zijn kop. Alles moet anders maar hoe? Dankzij Ella vindt zij een vertrouwenspersoon waarmee zij beetje bij beetje haar verhaal wil delen. Het is tijd voor de waarheid.

Echter is Olivia niet de enige in haar omgeving met een groot geheim en er ontvouwt zich een web van gebeurtenissen die uiteindelijk allen samenkomen in een ontknoping.
In haar zoektocht naar antwoorden vindt Olivia zichzelf en nog veel meer.

‘Blauw’ wordt vanuit verschillende personages geschreven. Uiteraard is Olivia de hoofdpersoon in dit verhaal, maar juist door het verhaal ook vanuit anderen in haar omgeving te lezen, geeft dit een extra compleet beeld van het verhaal en een verdieping van emoties van de personages.

Het boek gaat vanaf de start met een redelijke vaart het verhaal in. Voor mij voelde dit behoorlijk overweldigend. Van een langzame opbouw was geen sprake, maar toch na het verder lezen, paste het wel heel goed bij de rest van het verhaal. Ik was door deze vlucht in eerste instantie bang dat ik hierdoor nauwelijks een band met de personages zou krijgen, maar gelukkig is het tegenovergestelde waar gebleken.

De eerste hoofdstukken bevatten introducties van verschillende personages en allen waren vrij korte hoofdstukken, wat maakte dat het verhaal goed doorlas.

Het geheim van Olivia blijft ook lange tijd geheim in het verhaal wat maakte dat de opbouw in spanning goed was. Langzaam aan ontvouwt zich er een complexe verhaalllijn wat uiteindelijk leidt tot een confrontatie en de uitkomst van het zo goed en lang bewaarde geheim.

Halverwege het verhaal beginnen stukjes op zijn plaats te vallen en in het midden van het boek wordt al snel toegewerkt naar de ontknoping.
Het mooie hieraan is, dat de auteurs hierdoor voldoende ruimte hebben gelaten voor het schrijven van een mooi einde.

Het boek leent zich ervoor om in delen opgesplitst te worden omdat er een duidelijk begin, midden en einde is.

Personages
Olivia, de hoofdpersoon, draagt al veel te lang een geheim met zich mee dat haar leven op een vervelende en ingrijpende wijze beïnvloed.
Gaandeweg het verhaal, wanneer je steeds meer informatie krijgt over Olivia, begin je een band met haar te ontwikkelen. Haar emoties en gevoelens zijn zo helder verwoord dat dit proces heel natuurlijk verloopt.
Dit geldt overigens voor alle personages van waaruit geschreven is, maar met name Olivia heeft mijn hart weten te raken.

Het verhaal is naast Olivia ook geschreven vanuit een mysterieuze man, waar later de identiteit van bekend wordt gemaakt. Een van de verassingen in het boek die ik niet zag aankomen en wat voor mij echt een mooie draai aan het verhaal heeft gegeven! Ik hou echt ontzettend van zijn personage. En ik ben stiekem heel erg verliefd geworden!

Naast bovenstaande personages hebben we Ella de beste vriendin van Olivia en partner Leon. Beide echte steun en toeverlaten.

Ook maken we in dit boek kennis met Nina, de psycholoog, een krachtige vrouw die heel goed kan relativeren. Ik vond haar echt een super mooi personage, juist door dit relativeringsvermogen.

Het boek bevat naast de verschillende perspectieven ook dagboekfragmenten van Rosalie, de moeder van Olivia. Zij was echt mijn minst favoriete personage. En ondanks deze fragmenten heb ik niets van wat zij gedaan heeft kunnen goedpraten. Voor mij waren haar acties de meest hartverscheurende gebeurtenissen in het verhaal.

Van alle personages is voldoende informatie beschikbaar. Toch hebben niet alle personages evenveel verdieping, maar voor dit verhaal is het absoluut voldoende.

De enige uitwerking die ik wel heel erg miste, was de informatie en de verhaallijn van de vader van Olivia. Hier had ik heel graag meer over willen lezen. Vooral wanneer we aan het einde komen van het verhaal. Ontmoeten zij elkaar nog?

Conclusie
Zo heb je niets, zo heb je alles.
Het eerste waaraan ik moest denken toen ik dit boek uit had. De auteurs hebben wat mij betreft een prachtige roman geschreven vol liefde maar ook verdriet en oud zeer. Een prachtige combinatie dus voor een mooi verhaal.

Ondanks de snelle start, zit er een goede opbouw in het verhaal en het einde was voor mij absoluut heerlijk. Er is zoveel aandacht besteed aan dit prachtige einde, dat alle emoties voelbaar waren en ik absoluut een traantje heb gelaten! Ik ben ook heel blij dat de auteurs gekozen hebben voor dit mooie einde. Het maakte het verhaal compleet en liet je met een goed gevoel achter.

Ik heb er echt van genoten en kan een ieder die zich aangesproken voelt tot het verhaal, aanbevelen dit boek te lezen.

Het was een rollercoaster aan emoties, maar met een prachtig slot dat je diep zuchtend het boek laat sluiten.

Meer recensies van Priscilla