Prachtig, spannend en verrassend slotdeel!

Priscilla 05 september 2022
‘De gevangene van Vallenia’ was het tweede boek in deze trilogie en bevatte veel actie, intriges, liefde, vriendschap en verraad. In dit tweede deel werden we van hot naar her geslingerd qua emoties en gevoelens en het boek sloot af met een mega cliffhanger. Zo eentje die je niet ziet aankomen.

En zie dan maar eens geduldig te wachten op het slotdeel in deze trilogie.

Wat was ik blij dat ik dit pareltje van een boek afgelopen week mocht ontvangen. En uiteraard ben ik meteen gaan lezen. Ook al wilde ik dat eigenlijk niet. Want dit slotdeel betekent uiteraard het einde van deze trilogie.

Ook ’De verrader van Evalon’ lezen we vanuit Kiva en we pakken de draad op waar het tweede boek eindigde.

Geen spoilers over het begin van dit verhaal, maar wat waren deze eerste hoofdstukken ontzettend intens. Gelukkig geeft Lynette de lezers voor het begin van het boek een trigger warning. En na het lezen van de desbetreffende hoofdstukken, begrijp ik zeker waarom.

Niet alleen is de situatie van Kiva zeer realistisch beschreven, maar zeker ook de bijkomende gedachten en emoties. Wat mij betreft een geweldige binnenkomer. Lynette heeft je aandacht meteen en laat deze niet meer los.

Met deze hoofdstukken wordt ook direct de spanning in het verhaal opgebouwd.

We hebben al een gedegen world building gekregen in de vorige twee boeken, maar ook in dit boek weet Lynette ons te verassen met een mooie finetuning van haar geschapen wereld. We gaan namelijk op reis. Op reis door verschillende koninkrijken en dit was echt heel erg gaaf!

Lynette heeft in dit boek veel aandacht besteedt aan de verhaallijn en de doorlopende rode draad van de trilogie. In dit deel komt werkelijk alles samen en Lynette zorgt ervoor dat alles klopt en tot in de puntjes is uitgewerkt.

Er zit behoorlijk wat actie in dit laatste deel en dat maakt dit boek een geweldige pageturner.

Daarnaast zien we alle bekende personages terug uit de eerdere boeken en zoekt Lynette in dit deel veel meer de verdieping op. We leren bekende personages beter kennen, en maken nieuwe vrienden. En vijanden.

Persoonlijk was ik helemaal verliefd op de ontwikkeling die Kiva doormaakt. Je ziet haar duidelijk groeien als persoon en in combinatie met haar relatie en struggles met Jaren, was die ontwikkeling wat mij betreft perfect uitgewerkt.

Gevoelens en gedachten zijn overduidelijk en wat mij betreft absoluut voelbaar. Lynette schrijft beeldend en dat maakt dat je dit verhaal echt voelt.

Naast de behoorlijk wat serieuze gebeurtenissen, is er ook zeker humor aanwezig. Mede dankzij enkele bekende leuke personages (waaronder Caldon. Ik hou van die man!), zit de stemming er goed in.

Deze humor zorgt er zeker voor dat je nog meer van de personages gaat houden.

Mijn emoties wisselden elkaar in hoog tempo af. Van spanning en frustratie, tot liefde en verdriet. En soms rolden de tranen bijna over mijn wangen van het lachen.

En als je mij als lezer al deze dingen kunt laten voelen, dan ben je wat mij betreft als auteur meer dan geslaagd.

Conclusie
Wat voor mij begon als een trilogie waarbij ik mijn twijfels had, mondde uit in een trilogie waarvan ik niet genoeg kreeg.

Het einde van dit boek heeft mij zo diep geraakt. Lynette heeft namelijk niet alleen een fantastische fantasy trilogie geschreven in een totaal nieuwe wereld en geweldige personages bedacht, maar ze heeft ons ook wat belangrijke boodschappen weten mee te geven waar het gaat om vriendschap, liefde en het leven zelf.

Want wij zijn degenen die onze eigen keuzes maken.

Ondanks dat ik persoonlijk helemaal geen afscheid wilde nemen van alle prachtige personages in dit verhaal, is deze trilogie wel compleet.

Dit slotdeel was zoveel meer dan ik hoopte en ik vond het prachtig om te lezen hoe alles bij elkaar kwam.

Ook de verrassende twists in het verhaal zorgden voor een fijne spanning en voor momenten waarop je hart sneller begon te kloppen.

Perfectie als je het mij vraagt.

Tijd voor mij om dit alles even te laten bezinken. Want ik denk dat het wel even tijd kost om dit prachtige verhaal en de geweldige personages echt los te laten.

Meer recensies van Priscilla