Een fantastisch debuut dat naar meer smaakt!

Priscilla 26 februari 2024
Wie wil er nu geen boek dat je overal naartoe kan brengen?

Precies, dat dacht ik ook direct. En ik kon dus volledig begrijpen dat Cassie het boek dat ze van een trouwe klant in haar winkel kreeg, niet meer kwijt wilde.

Helaas heeft magie altijd een prijs en in ‘Het boek der deuren‘ draait Gareth Brown daar niet om heen.

Vanaf de eerste bladzijde zat ik in dit verhaal. In dit boek vast welteverstaan. Gareth Brown heeft namelijk wat mij betreft een fijne meeslepende schrijfstijl. Hij is gedetailleerd, maar niet zodanig dat het langdradig wordt.

Vanaf de start is al direct duidelijk dat zowel Cassie als de lezer, een berg aan avonturen staat wachten.

Het boek is verdeeld in een aantal delen en als lezer kom je er vrij vlot achter dat deze delen absoluut van belang zijn voor het verhaal. Natuurlijk, omdat we door verschillende deuren reizen, maar ook omdat we tijdsprongen maken en wisselen van perspectieven.

Het verhaal in dit boek is namelijk niet alleen geschreven vanuit Cassie. Alhoewel zij natuurlijk één van de grotere rollen vertolkt.

Wees niet bang dat je door te veel personages overweldigd zult worden, want de personages die hun zegje te doen hebben worden goed geïntroduceerd en ieder perspectief is interessant en van belang voor het totale verhaal.

Alle personages zijn uniek en net zoals binnen de magie, hebben we licht en duister.

Met name van de duistere personages en de duistere krachten heb ik genoten. Want geweld en gevaar? Absoluut aanwezig! En grafisch ook trouwens.

Het verhaal is er eentje om je vingers bij af te likken als je het mij vraagt. Alles in dit verhaal heeft een doel. En waar het verhaal in eerste instantie wat rustig lijkt te beginnen, wordt al snel duidelijk dat het een zeer complex verhaal is.

Een complex verhaal met verschillende gave twists en wendingen en een plot dat je niet ziet aankomen.

De uitwerking van dit alles gaf mij geen enkel moment het gevoel dat dit een debuut was.

Alles klopte en zat ontzettend goed in elkaar.

Ik kan mij wel voorstellen dat er lezers zullen zijn die de draad kwijt kunnen raken. Ondanks dat het absoluut een fascinerend geheel was, gaan sommige gebeurtenissen behoorlijk snel en lopen tijdlijnen door elkaar heen.

Ik genoot hier zelf oprecht van, omdat er op deze manier geen saaie momenten in het verhaal zaten. Echter word je letterlijk heen en weer geslingerd in het verhaal.

De ontknoping aan het einde liet mijn hart sneller kloppen van geluk. Al had ik een klein dingetje waar ik absoluut net iets meer over had willen weten. Maar ach. Dit debuut was fenomenaal!

Conclusie
Dit boek was een super magisch avontuur. Sowieso ben ik gek op boeken over boeken, maar ‘Het boek der deuren‘ heeft mij als debuut toch wel omver geblazen.

Het verhaal is boeiend, emotioneel, zinnenprikkelend en vol actie en avontuur. Het is liefdevol, maar ook duister.

De verhaallijn, de personages en de super gave twists in dit verhaal vond ik echt geweldig. Hoe verzin je het?

Bleef ik achter met één klein pieterpeuterig vraagje? Yep. Maar mij er echt aan storen deed ik dan ook weer niet.

Gareth Brown heeft wat mij betreft een geweldig boek geschreven en zijn debuut smaakt zeker naar meer. De tijd en de aandacht die hij in dit verhaal heeft gestopt, is wat mij betreft een belofte voor toekomstige boeken.

‘Het boek der deuren‘ is, als je het mij vraagt, absoluut een dikke aanrader!

Meer recensies van Priscilla