verrassende thriller!

Renate 06 april 2021 Hebban Team
De nachtegaal is het eerste deel van de eilandenmoordenreeks die Johanna Mo heeft geschreven.
Deze reeks draait om de rechercheur Hanna Duncker, een rechercheur met een verleden op dat eiland.

Toen Hanna 19 was werd haar vader veroordeeld voor een moord, dit zorgde dat Hanna weg ging van het eiland en haar geboortedorp.
In het eerste deel keert ze na 16 jaar weer terug naar het eiland omdat de rechercheur bij de politie van Kalmar is geworden.
Als er dan een lichaam wordt gevonden op Oland van een 15jarige jongen die dan ook nog eens de zoon van haar jeugdvriendin Rebecka blijkt te zijn.
Wordt Hanna deels ook in het verleden terug geworpen, enerzijds omdat niet iedereen in het dorp zit te wachten op haar terugkomst.
Ook gaat Hanna steeds meer aan haar vader denken, denken dat het toch allemaal anders is en dat haar vader het misschien helemaal nooit gedaan wordt, dit gevoel krijgt Hanna meer en meer omdat ze gewoon wordt tegengewerkt.
Wat volgt is een kat en muis spel.

Een kat en muisspel wat heel goed is uitgewerkt, je krijgt steeds een idee welke kant het met Hanna opgaat en of ze dichter bij de moordenaar komen.
Het boek begint spannend en laat je eigenlijk vanaf de eerste bladzijde niet meer los, het is echt zo'n thriller die je wil blijven lezen.
Om vervolgens totaal verrast te zijn over de afloop.

De schrijfstijl van Johanna Mo is ook heel fijn, ze heeft een fijne schrijfstijl, gebruikt weinig moeilijke woorden.
Ook zijn de hoofdstukken kort en blijven ze spannend waardoor je steeds een hoofdstuk meer wil lezen omdat je gewoon wil weten wat er nou met die jongen is gebeurd.
Ook krijg je door de flashbacks van Joel een idee wat er nu met hem is gebeurd, maar doordat dit zich langzaam ontvouwt blijft het spannend en verrassend tot het laatste moment.
Je voelt de spanning in het verhaal, de spanning die Joel voelt, maar ook de zenuwen die Hanna voelt door weer terug te keren.

Sowieso heeft Hanna Duncker haar personages sterk neergezet je voelt ook het ongemakkelijke gevoel wat zowel Hanna als Erik hebben als ze samen moeten werken, wel had Hanna misschien iets leuker kunnen zijn, nu kwam ze vaak wat star over, wat misschien ook wel logisch is als je bekend staat als de dochter van.

Het was echt een heel spannend gaaf boek, wat jammer was dat het uit was.
Mede door de verrassende ontknoping en het toch wel open einde heb ik nu al zin in het volgende boek.
Dit boek heeft mij ondanks de toch wel hoge verwachtingen die ik op voorhand had totaal niet teleurgesteld.

Voor lezers die houden van spannende thrillers, maar die ook echt verrast willen worden dan is dit echt het boek wat je moet lezen, op naar een volgend boek met Hanna!!

Meer recensies van Renate